Водещ: Сега обаче към нашeнските неволи. Може ли след като загуби парите по Плана за възстановяване и устойчивост, страната ни да не получи и други европейски средства? Тези, които са предвидени по Социалния фонд за климата за борба с енергийната бедност. За тази опасност вчера алармираха 12 граждански организации. Фондът предвижда България да получи близо 2,5 милиарда евро за период от 2026 до 2032 година. Средствата, ако бъдат получени, трябва да бъдат насочени към най-уязвимите групи домакинства и микропредприятия, а именно състояние на енергийна или транспортна бедност. За това и разговора ни с енергийния министр Жечо Станков започва от предстоящата либерализация на тока за бита и как ще бъдат защитени хората. Разговора ще водим заедно с колегата Юлиана Корнашева, която е в студиото. Министр Станков е на телефона. Здравейте!
Министър Станков: Здравейте!
Водещ: Здравейте, министр Станков! Нека да започнем с това. 1 юли е съвсем близо. Тогава вече трябва да започне преходния период към либерализацията на тока за бита. Същинската либерализация е от 1 януари следващата година. Това към сегашен момент. Работим с тази хипотеза, независимо от няколкото предложения за отлагане на излизането на свободния пазар на битовите потребители. Готова ли е страната ни?
Министър Станков: Благодаря. Изключително актуален въпрос за всички български граждани. Знаете, че Министерството на енергетиката изпълнява законите на страната. Именно в Закона за енергетика е описан целият път, който трябва да изминем за пълната либерализация, както на едро, така и на дребно. По-пряко касае либерализацията на дребно българските жители. В тази връзка искам във вашия ефир да кажа, че трябва да бъдат спокойни от една точка на предпазния механизъм или компенсационния механизъм, който сме предвидили. Не само през първите 6 месеца на либерализацията и в последствие при необходимост този механизъм да продължи да функционира така, че доматинствата по никакъв начин да не изпитат флуктуации на цените на тока на свободните пазари.
Водещ: Вашият предшественик, служебният министър Владислав Малинов, каза, Владимир Малинов, извинявам се, каза, че в бюджета за тази година са заложени над 400 милиона лева за подготовка на този преход към либерализация. Но това беше в един предишен бюджет. Какво е заложено в сегашния му вариант?
Министър Станков: Ами, да ви кажа, аз винаги съм бил любител и по времето, откакто бе създаден Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, разбирайте по време на второто правителство на премиерът Борисов, Фондът никога не е разчитал на средства от държавния бюджет и така е най-правилно. В тази връзка, средствата които постъпват във Фонда са по няколко линии, на първо място приходите на производителите на електрическа енергия, квотите, които получаваме като безплатно такива на територията на страната, задължение към обществото, което към момента е 0% и не влияе на сметките за електроенергия и не на последно място, така да се каже, лимитите, над които дружествата внасят пари в Фонда, разбирайте, примерно за ядрената енергия над 150 лева, приходът, който реализира ядрената ни централа в Козлодуй, тя го внася във Фонда. Към момента сме приели на тези лимити за 3 месечие, предвид факта и действащия бюджет. Аз съм на мнение, че ще намерим баланса, в който по никакъв начин да не продължим да взимаме средства от държавния бюджет, а чрез нормалните приходи, балансираните разходи във Фонда, да можем да покрием необходимите средства за компенсация. Още повече, че в началото и на следваща година, един от дългосрочните договори, по-скоро втория дългосрочен договор с Американската централа АЕС, също и стича, което ще доведе до спестяване на още немалко средства в фонда, които могат да бъдат насочени към енергийно бедни.
Водещ: Господин министр, правилно ли разбирам, че вече бюджета няма заложени средства за компенсация на битовите потребители, а ще се разчита на Фонда за сигурност на електроенергийната система.
Министър Станков: Точно така. На Фонд „Сигурност на електроенергийната система“. Него го заварихме на дефицит още във първият си работен ден. Трябваше с госпожа Петкова, за което и благодаря, максимално бързо да реагираме да подсигурим средства за компенсация на небитовите потребители. Естествено, при необходимост винаги бюджета може да подпомогне този процес. За съжаление, назад в годините натрупани излишък в рамките на близо милиард бе издет от фонда. Той в момента е изключително нужен, ако беше вътре. Но пак казвам, аз съм на мнение, че чрез една балансирана политика имаме цяло доверие на мениджмънта на фонда с тези приходи, които в момента сме заложили, че ще остееме да изменеджираме процес, който по никакъв начин либерализацията да ни е повлияе на сметките на домакинствата.
Водещ: Сега, сам казвате Фонда е на дефицит. От този фонд също така бяха давани пари за компенсация на бизнеса заради високите цени на тока. Тези компенсации, според предварителната заявка, трябва да приключат сега на 30 март, нали така?
Министър Станков: Точно така.
Водещ: Какво правим от 1 април с компенсациите за бизнеса?
Министър Станков: До 31 март сме подсигурили достатъчно средства за бизнеса. В момента с нарочена заповед от моя страна съм създал работна група, в която участват колеги от Министерство на енергетиката, така и представители на бизнес-организациите. Още на първата среща им заявих, че целта е да разработим механизъм на автоматизация не на всеки 3, 6 или 12 месеца да сядаме и да се връщаме на масата, да търсим вариант за компенсация на бизнеса. И тук може би искам да се обърна към вашите слушатели идеята на тези компенсации, които насочваме към небитовите потребители, защото те не са само към бизнеса, те са към общините, те са към неправителствени организации, да намалим ефекта и да дръпнем ръщната спирачка на инфлацията, за да може високите цени на електроенергията по никакъв начин да не стигат до трапезата на българските граждани. Имайте предвид, че високата цена на електроенергията нормално е всеки небитъв потребител или бизнеса да ги вкара в крайната стока и услуга. Именно поради тази причина сме разработали този механизъм за да се компенсират небитовите потребители. Имайте предвид, че на първите разговори аз казах моето желание не само Фонда да предоставя средства на бизнеса, а респективно когато пак цената падне под определен нива, бизнесът да внасе средства във Фонда, за да може да има балансирана политика от гледна точка на, виждате, вече имаме почти на моменти нулеви цени, заради голямото количество енергия от възобновяемите източници в системата, така че това беше възприето на първо отчетене от колегите от бизнеса и съм сигурен, че ще направим един механизъм, който в дългосочен план ще бъде удобен за двете страни.
Водещ: Тоест не очаквате на 1 април те да бъдат под прозорците и в кабинета ви с изкане за поредните компенсации?
Министър Станков: В никакъв случай винаги съм бил диалогичен човек, проактивен. Точно в тази връзка, още в първите си дни като министър, поканих и бизнес-организациите и синдикатите във връзка с това да изчистим какви са най-важните и наложащи неща, които могат да бъдат свършени. Аз първо искам да изразя и благодарността си към тях за конструктивния диалог. На второ място, виждайки прогнозите на цените на енергията за следващото три месечие, не се очаква те да надвишават сегашните прагове, така че не се очаква дори да има някакви сътресения. Ние до тогава със сигурност ще сме намерили правилния подход и механизъм, който да компенсира.
Водещ: Намирате ли правилният подход при изготвянето на новата или поправките в наредбата за топоснабдяване. И дали няма да се окаже, че вместо да изпишем вежди, сме изболи очи в момента, в който ние трябва да направим изравнителните сметки за парно. Това е най-критичният момент. Имам чувството от целият процес на топоснабдяване. Изравнителната сметка и до кога ще трябва да бъдат изготвени тези изравнителни сметки и определени едни правила, които освен да скарат съседите, нищо друго не правят.
Министър Станков: Може би тук е важно да започнем малко по-отдалеч. Енергията, която влиза от топлофикациите в една сграда, първо се разделя за енергия за топла вода и енергия за отопление. А енергията за отопление се разделя на три други пера. Разбирайте енергията, която ползваме на радиаторите си в къщи, тази, която е за сградната инсталация. Разбирайте тръбите, по които стигат от тези радиатори и не на последно място, ако в общите помещения на сградата също има радиатори и енергия за отопление на общите помещения. Това, което отпадна като текстове след решението на ВАС, бяха именно формулата за определение какъв процент трябва да бъде често от сградната инсталация, като енергия от общата енергия. И разбирайте, че в крайна сметка този текст, който отпадна, не е отпаднал заради проблем със самия текст, а административното провеждане на самите процедури той да бъде такъв. Тук също е важно да споменем, че този текст касае пряко единствено и само етажните собственности, които не са се събрали и са взели решение, между 20% и 40% е диапазона, в който може да пътят количеството енергия за сградна инсталация от общата енергия за отопление. Тези, които не са взели решение, функционира тази формула. Всички еднофамилни сгради или тези, които са взели решение, или тези, които имат модерни инсталации с хоризонтални щтрангове, при тях абсолютно този текст не ги касае. Така че...
Водещ: Т.е. това е за по-малката част по-скоро като при изключенията, защото наистина повечето етажни съобствености са решили колко да им бъде процента сградна инсталация.
Министър Станков: Но нашата задача беше в максимално кратки срокове, след като ВАС излезе със своето решение, да попълним тази презентация. В момента сме стартирали обществено обсъждане на редбата. Очакваме всички заинтересовани страни да напишат своите коментари. Тук понеже в началото казах, че аз съм проактивен човек, ще задействам още тази седмица да успея да се видя както с Асоциацията на топлофикациите, така и с дружествата за дялово разпределение, за да чуя тяхното мнение на база на анализа, който е извършен от ресурната дирекция в Министерството. Ние в момента сме предложили този процент да бъде 30, който е средата между 20 и 40%. Възстъпваме на основание, така да се каже, средния процент в част от градите, които са, така да се каже, без решение на етажната собственост. Там процента обикновено варира между 28 и 32%. Естествено, искаме да чуем и заинтересованите страни, за да видим дали процента, който сме избрали, е най-правилен. Или върштането към формулата е нещо, което пък ще даде още по-голяма точност на измерванията.
Водещ: Тоест не го изключвате, да. Не го изключвате като вариант. Господин Станков, всичко това в хипотезата, че имаме парно, защото това, което се случва, е едни огромни задължения на Топлофикация София към Булгаргаз и Българския енергиен холдинг и едни непрестанни аварии. Аз, ако се опитам да сметна тази зима колко дни бях безпарно, те ще бъдат горе-долу по-малко от половината.
Министър Станков: Ами, да ви кажа, много рядко си позволявам да коментирам работа на колеги, но вие сте права.
Водещ: Позволете си го случай, защото опираме до всичките потребители. Апак, знаете, че ако няма парно, натоварваме енергийната система. Тоест, ще започнем да имаме проблеми и с ток.
Министър Станков: Точно така. Тук за вашите слушатели просто искам да изрезе моето претеснение, че всеки момент, в който изключи по-голяма част мрежата на Топлофикация, както беше и преди няколко седмици, когато от Министерството на енергетиката веднага изпратихме екип на място, за да сме сигурни, че колегите от Топлофикация ще се справят в кратки срокове. Имах претеснението, че беше изключително студена част на месеца и веднага, когато хората нямат топлоподаване, минават на електрическа енергия, което мрежата чисто физически трудно би издържала, ако цяла София, примерно, 400 000 абоната на Топлофикация отнес за утре минат.
Водещ: И какво правим? Какви са задълженията и кой ги покрива?
Министър Станков: Задълженията са такива в момента, каквито са. От страна на Българския енергиен холдинг в лицето на Булгаргаз, ние сме отговорни и предоставяме количествата природен газ на Топлофикация, която се менажира от кмета и от Общинския съвет на Столична община. И съответно очакваме от тях коректни плащания. Те не винаги се случват по начина, който ни е желаем. Наложило се в годините назад да правим цесии и прехвърления на тези задължения към Българския енергиен холдинг, различни видове, така да се каже, разсрочвания, които не винаги също се изпълняват от колегите, но пак казвам, ние сме ангажирани. За нас на първо място е гарантиране на топлоснабдяването на българските домакинства, а как общината и държавата ще се разпътят, това е не мисля, че трябва да занимаваме, вашите слушателите, с това на първо място е гарантиране на топлоснабдяването на хората.
Водещ: Това обаче с което ще ви занимаят народните представители и вас, очаква се вие започнахте едно изслушване в парламента за Контур Глобал. Какво ще се прави с нея? Тази централа, държавата ще изкупи ли част от дълга на този американски ТЕЦ? Изобщо, какви са стъпките, които предстоят и също така продажбата на реакторите от АЕЦ Белене на Украйна. Едно по едно обаче, нека да тръгнем с Контур Глобал.
Министър Станков: Относно Контур Глобал проведах няколко срещи с менеджмента на компанията. Знаете, че в дружеството, чрез Национална електрическа компания, държавата претежава 27%. Тук е важно да споменем, че съм изпратил писмо към колегите, искайки от тях до края на този месец да намерят вариант, в който да не бъдат освобождавани хората, които в момента работят. Там те са около 150 човека, като част от тях са буквално така преотдадени под наем от страна на колегите на ТЕЦ Марица-Изток 2, това са служители на държавния ТЕЦ, които са отишли да подпомагат в процеса по работа на блок 3 и 4. Информацията, която ми бе подадена от собственниците, така да се каже, мажоритарните собственници на компанията, е, че първи и втори блок се нуждаят от ремонт на всеки един от тях, поне в рамките на 15 милиона евро във всеки, докато трети и четвърти са в готовност за работа, те подпомагаха и доставката на електроенергия по време на зимния сезон в енергийната система. За мен е изключително важно да запазим тези мощности, не само заради това, че те са включени в ПМЦ 181, като критична инфраструктура, изключително важно за гарантиране на сигурността на системата, но тази централа е и централа, която осигурява работа на над 6400...
Водещ: Така де, ама онова заявено намерение на вашия предшественик, държавата да изкупува дялове, виждате ли го като възможно, като реално и дали трябва да бъде правено?
Министър Станков: Към момента аз съм оптимист и изпращайки писмо към мениджмънта да бъдат проактивни и да търсят, понеже се оказа, че самото предприятие не иска да запази собственността върху блоковете, поради причината, че стартира процедура по зелен бонд и няма как да продължи да притежава. По-лесно би било да оперира, но не и да притежава такава централа. Помолил съм ги да бъдат проактивни и да изплатят писма към всички възможни оператори в Европа, които биха били така заинтересовани да предобият и да оперират тази централа. Като се ми дал срок до края на месеца да бъда информиран до къде е стигнал процеса по предобигването, като естествено при интерес на такава компания, какъвто неформално, до колкото разбирам менеджмента вече има, да могат да бъдат на първо място спасени работните на страна хората, защото ще се съгласите с мен, че една централа с хора във всички случаи струва повече, отколкото централа без хора. Но дори да има забавене, съм ангажирал на национална електрическа компания финансов ресурс, с който да запазим достатъчно брой хора вътре, за да поддържим системите на ТЕЦа живи. Но аз съм оптимист, че няма да стигаме до този крайен вариант. Ще се намери...
Водещ: Така, но никакъв друг вариант държавата да изкупува дялове. Това разбрах аз.
Министър Станков: Не мисля, че към момента това е наложително необходимо и възможно.
Водещ: Така, вече Зеленски подписа за разрешението за покупката на нашите реактори от АЕЦ Белене. Ние обаче докъде сме в този процес? Беше удължен срока? Той като че ли, ако не е изтекал, вече изтича този месец, ние трябва също категорично да кажем, ще използваме ли парогенераторите от АЕЦ Белене или ще продаваме цялото оборудване на Украйна или какво изобщо ще правим. И това цялото нещо трябваше да мина през парламента след ваш анализ и евентуално доклад.
Министър Станков: Точно така. Знаете, че още през 2023 година, ако не се лъжа в средата, Народното събрание даде мандат на Министър на енергетиката да стартира процедура до определена цена, под нея да не се пада, на която да стартира с преговорите с украинската страна за продажба на оборудването. Към момента се върват техническите и правни преговори между двете страни, разберете Национална енергетическа компания и украинската страна, в момента в който всичко е изчистено, с нарочен мой доклад, ще бъдат внесени решенията в Народно събрание и там ще получиме финално зелена светлина как да процедураме.
Водещ: Ама кога това? Поне ясно ли е дали ни трябват тези парогенератори или не? Които всъщност, заради които се отлага цялото нещо?