Министър Станков: България е сред най-големите преносители на газ и незаобиколим фактор в транзита

Георги Любенов: Здравейте, добро утро от слънчев, летен Бургас. Разбира се, какво по-хубаво от това да бъдеш на брега на морето в разгара на лятото. И Бургас знае как да посреща гостите и туристите. Министър Станков е готов да ви говори и за БОТАШ. Готов е да говори и за действията на Антикорупционната комисия. Включваме се на живо от това прекрасно място. Добро утро, господин министър. Благодаря Ви, че приемате поканата, както се казва, на родна територия, на Ваша територия.

Жечо Станков: Точно така, със сигурност всички ще ви завидят днес с това открито студио, което имате.

Георги Любенов: Благодаря Ви, че сте първи гост в нашето открито студио. Да, наистина, горещо лято в енергетиката, такова каквото е и тук, на брега на морето в Бургас. Антикорупционната комисия влезе и във Вашето министерство, влезе и в „Булгартрансгаз“ и „Булгаргаз“ с тази голяма акция, както я нарекоха колегите и политиците. Вие, като председател на тази бивша комисия за БОТАШ, можете ли да кажете има ли престъпление? Защото да има нарушение и да се прави проверка от Антикорупционната комисия, е едно. Да има престъпление, е друго. Нарушение или престъпление има по отношение на БОТАШ?

Жечо Станков: Аз не съм орган, който може да направи това заключение. По-скоро като председател на Комисията БОТАШ задачата ми беше да установя всички факти и обстоятелства. Докладът, който съставих, е от 28 страници и малко хора са си дали усилията да го прочетат. И затова си позволявам за първи път във вашия ефир да кажа една от констатациите вътре. А именно, че към момента на сключване на договора с колегите от БОТАШ нищо не е изисквало такъв договор. И ще кажа с прости думи защо. Защото държавната компания „Булгаргаз“ към края на всяка година знае конкретно колко точно газ искат нейните клиенти за следващата година. Такъв е бил случаят и през 2022 година в края, когато се разписва договорът, и са трябвали 25 единици газ за консуматорите. Имаме 10 единици по дългосрочен договор с Азербайджан. 15 единици, тук забележете, с подписани договори с две гръцки компании, които имат дългосрочни договори с „Газпром“. И когато президентът в момента насочва топката в нашето поле, че някой купува и продължава да купува газ от руски източници, искам да го опровергая. Именно по време на служебното правителство са подписвани договори с контрагенти на „Газпром“ и те са осигурявали допълнително 15 единици. Това е изцяло обезпечило консумацията. В допълнение дори сме имали 4 единици газ в подземното газохранилище. В този момент се подписва договорът с БОТАШ, който допълнително подсигурява още единици газ, от които не е имало нужда. Това води в допълнение през следващата година до 8000 сделки на борсата, 7000 от тях са на загуба за „Булгаргаз“ - защото има толкова много ненужен газ, капацитет и какво ли още не. Дори има моменти, в които тези гръцки компании са доставили газ до България, и този газ отново от „Булгаргаз“ е бил продаван на половин цена на България. Представяте ли си докъде сме стигнали? Дотирали сме, така да се каже, гръцката държава. По-големият проблем е, че оставихме българската държава и държавната компания с 0 лева кредити и зависимости. А в момента я заварваме с 1 800 000 000.

Георги Любенов: Огромен дълг е това, господин министър. След като казвате, че към датата на сключването на договора не е имало необходимост от такова огромно количество за срока на договора, който е 13 години и който, разбира се, е много дълъг период във времето. Всичко това, забележете, гравитира обаче върху тази интрига, която тече от последните месеци. Между президента, сегашната власт, лидера на ГЕРБ, въобще депутатите от ГЕРБ, които всеки ден питат какво става с БОТАШ. Но виждате ли къде гравитира въпросът? Полезен ли е, или не е полезен договорът? Вчера държавният глава, президентът, казва, че е нагла лъжа, че не се ползва. Предишният министър Росен Христов, когато също обискираха, казва, че договорът е добър, той не е лош. Лошо е приложението му. В отговор на Вашите думи  само 11% му е използваният капацитет. Няма ли как да се засили и този капацитет да бъде много повече от 11%?

Жечо Станков: Точно тук е важно да споменем, че именно след подписването му в началото на 2023 година точно два пъти е използван този договор. Извинявам се, не 11, а 13% са използвани. Това означава, че от тази винетка, за която плащаме всеки ден 1 милион и 50 хиляди, ползваме от нея само 13% от сумата. С други думи, в края на годината сме платили близо 400 милиона и от тях сме използвали само 13%. И знаете ли къде отиде това като стойност? В по-високи цени на парното, защото тази висока стойност, която плащаме за транзита през БОТАШ, няма как да не се отрази в цените на стоките, услугите и, безспорно, и на енергоносителите. Така че дотам сме докарали, че през 2023 и 2024 година точно 13% е използван капацитетът. Тук обаче е важно да кажем, че в момента аз и мениджмънтът на дружествата правим всичко възможно да използваме повече този капацитет, за да нямаме само разхода, а да търсим и позитиви. Малко нашата работа е да играем на рулетка, защото по какъв начин пробваме да го използваме. Капацитетът през БОТАШ оскъпява с близо 30% нашия газ. Ние на пазара не можем да намерим по-евтин газ с 30%, защото няма кой да ни го продаде на толкова ниска цена, при условие че може да го продаде с 30% по-скъпо. Ние търсим моментите на пазара, когато се очаква цената да е най-ниска, за да можем да байпасираме или да компенсираме тази висока цена. Това не прави договора с БОТАШ по-добър. Напротив, прави усилията на държавата да играе на рулетка всеки път, като купува газ, само и само да байпасира и да намали щетата от договора с БОТАШ. А що се касае за това коя чужда компания е готова да пренася, вече съм провел разговори с молдовския министър на енергетиката, с Петер Сиярто, министъра на търговията и на външните работи на Унгария, и с колегите от Словакия. Всички те казват, че много по-евтино им би било да внасят през гръцки терминали, където цената е два и половина пъти по-ниска, отколкото през договора с БОТАШ. Или, ако щете, през Хърватия, Германия и откъде ли още не. Правим всички възможни усилия, но няма как. Аз мисля, че въпросът дали договорът е изгоден, или не, е затворена тема. Мисля, че всички български граждани разбраха каква финансова щета носи той за България. Въпросът е, когато се казва, че турците имали по-добри условия, които да предложат, те не са стигнали още до мен тези по-добри условия. За първи път чух от президента за тях, но ако има такива по-добри условия, защо не са били използвани към 2023 година? А сключваме договор за 13 години без клауза за прекратяване. Милиардна неустойка, ако тръгнем да го прекратяваме. Нещо, което тежи на българската енергетика.

Георги Любенов: Има ли хипотеза, при която след 2-3 години се появят причини, които да доведат до това 100% да се ползват условията по БОТАШ? Или толкова е дългосрочен този 13-годишен договор, че никога не можем да го ползваме 100%?

Жечо Станков: 13-годишният договор ни поставя в такава ситуация, която ни задължава да плащаме за капацитет дори и когато не ползваме физически. Аз винаги го сравнявам: купили сме си винетка за ТИР по магистрала, по която най-много може да се движи ван. С други думи, 1 200 000 000 лева, изчислението спрямо доклада, който написахме, ще бъдат платени за капацитет, който, дори и да можем да доставяме всичките количества газ, той не може да бъде използван. Така че още при подписването на договора щетата е била 1 200 000 000 лева.  

Георги Любенов: А защо президентът казва, че следващата проверка да бъде за пропуснати ползи?

1 2 3