Министър Живков: Три са възможните дати за затваряне на въглищното производство, към всяка от тях ще предложим конкретни сценарии какво се случва през годините

Водещ: Добър ден в "Неделя 150" сега на министър Андрей Живков.

Андрей Живков: Добър ден, здравейте.

Водещ: Благодаря Ви, че приехте нашата покана. Да започнем от голямата картина, на какво се дължи драстичното поскъпване на природния газ в Европа и вярно ли е, че Съединените щати, които са един от най-големите производители на природен газ, пренасочва интереса си към азиатските икономики, от което страда Европа? Тя не може да се задоволи изцяло с руските доставки.

Андрей Живков: С едно изречение да обобщим голямата картина. Цените се определят от търсенето и предлагането. Вследствие на възстановяването на всички икономики от COVID-19 - Вие знаете, че миналата година по това време икономиките бяха почти блокирани, не работеха добре и възстановяването през тази година тръгна с темпове, които никой не очакваше. Това предполага и увеличено търсене на енергийни носители като природния газ в случая. От друга страна, азиатските пазари също се възстановяват от ковид ситуацията. И тъй като заработиха на пълни обороти, в момента стана така, че в Европа се получи определен дефицит на природен газ. Както и Вие отбелязахте във въпроса си, големите доставчици на втечнен газ пренасочиха доставките от Европа към азиатските пазари, които са огромен консуматор и могат да бъдат задоволени, тоест колкото се предложи, толкова се взема. Оттам се получи така, че и в Европа хранилищата останаха по-малко пълни, отколкото са нормално пълни в този период на годината. Разбира се, като се има предвид, че предстои зимата, нещата съвсем се усложняват, очакванията за студена зима също повишават цените. А трябва да отбележим, че квотите на каквито и да е продукти отразяват в голяма степен психологическата настройка на клиентите, тоест притесненията от това, че няма да стигне газ, вдигнат цените непрекъснато. Сериозно количество втечнен газ се насочва към азиатските пазари, където съществува огромен глад. Русия същевременно не е увеличила доставките си за Стария континент, така че да компенсира този недостиг, и оттам идва и повишената цена на газа, който бележи исторически рекорди в последните дни.

Водещ: При тези обстоятелства, господин министър, можем ли да направим прогноза, че цените на природния газ ще продължават да растат, и като казахте, че не са пълни газовите хранилища в Европа, какво е положението с нашите?

Андрей Живков: Нашето хранилище в Чирен в момента е пълно някъде около 69-70%. Прогнозите на анализаторите са, че цените ще останат високи, едва през втората четвърт на 2022 година ще настъпи успокоение на цените на газа. Зависи и каква ще е зимата.

Водещ: Два пъти вече споменавате прогнозите за студена зима. Гледахме неотдавна едно интервю на шефа на Българския енергиен холдинг Валентин Николов, който каза, че ние нямаме студен резерв и че в момента всички енергийни мощности в България работят на пълни обороти. Ако зимата се окаже толкова студена, колкото са прогнозите, имаме ли резервни варианти? Защото наши слушатели питат възможно ли е да се окажем пред такава енергийна криза, която да доведе и до режим на тока?

Андрей Живков: Трябва да успокоим всички слушатели, че ние в България дефицит на електрическа енергия нямаме. Дори сега, при условие че единият от реакторите на АЕЦ "Козлодуй" е излязъл в годишен планов ремонт, остават 20 дни, дори при тази ситуация ние изнасяме електрическа енергия около 1000 мегавата. Тоест хипотезата, че ще имаме дефицит на електрическа енергия, не е реална. Имайте предвид, че ние сме натоварили мощностите, оставили сме някакъв резерв, който да включим при евентуална необходимост, така че мога да уверя слушателите, че дефицит на производство на електрическа енергия в България няма.

Водещ: Това е сега, но ако енергопотреблението в студената зима се увеличи, а не можем да спрем износа на електричество, без да търпим жестоки санкции, възможно ли е тогава да се окажем в другата хипотеза, по-неблагоприятната за вътрешния пазар?

Андрей Живков: Имайте предвид, че в момента се извършват ремонти на ПАВЕЦ "Чаира" и ПАВЕЦ "Белмекен". Съвсем наскоро направих инспекция там, за да видим как вървят тези ремонти, и уверенията, които имам, а и от работата, която видях, че напредва, там ще включим още един хидроагрегат от ПАВЕЦ "Чаира" и още два хидроагрегата от ПАВЕЦ "Белмекен", които в момента не са в енергийната система и те ще подпомогнат.

Водещ: Да поговорим за цените. Вероятно връзката между природния газ и неговото поскъпване и цената на електроенергията е съвсем пряка, но големите индустриални потребители вече изнемогват и искат държавна подкрепа. Какви са възможностите на едно служебно правителство да подкрепи бизнеса с бюджетни или извънбюджетни мерки и какво подготвяте с финансовото министерство, има ли опасност тези мерки да не бъдат одобрени, ако бъдат сметнати за неправомерна държавна помощ от Европейската комисия?

Андрей Живков: Ние като служебно правителство имаме лошия късмет да работим в ситуация на криза при отсъствието на работещ парламент. Това значително ограничава възможностите ни за реакция, тъй като в останалите европейски държави, които предприеха някакви мерки, всички тези мерки минават през парламентарно одобрение - намаляването на определени данъци, такси и т.н. Но въпреки това служебното правителство продължава активната си работа в защита на различните групи потребители, които са потърпевши от повишаващите се цени на електроенергията. Ние не можем да насочим усилията си към това да смачкаме цените, но трябва да насочим усилията си към това да компенсираме потребителите, които са потърпевши от този рязък скок на цените. В тази връзка по отношение на големите индустриалци първата мярка, която обявихме, беше дългосрочни търгове от АЕЦ "Козлодуй" от 1 до 10 мегавата, на които една голяма част от българските индустриални потребители успяха да закупят електрическа енергия за период от три месеца, така че това да даде едно спокойствие в работата им занапред, за да могат да планират своите разходи правилно. Тук трябва да отбележим, че най-потърпевши от този рязък скок на цените са малките и средните предприятия, които от 1 юли, когато изтече деветмесечният гратисен период, излязоха на свободния пазар и за тях ефектът от високите цени се мултиплицира - веднъж промяна от това, че излизат от регулирания на свободния пазар, и втори път, че цената на свободния пазар рязко скочи. Третият мултипликатор на цената пък е за предприятията, които не успяха да си намерят доставчик на електрическа енергия и отидоха на доставчик от последна инстанция, където цената е още по-висока. Затова втората мярка, която ние предприехме, беше насочена именно към малките и средните предприятия, това беше ограничаването на цената на доставчик от последна инстанция в срок от три месеца, защото по всички нормативи доставчикът от последна инстанция трябва да бъде с най-скъпата цена. Неговата роля е да дисциплинира, да го кажем образно, а клиентите да търсят доставчици на електрическа енергия. Това ограничение на цената ще даде глътка  въздух на фирмите, които не са никак малко, както казах и по-рано, около 256 000 фирми не са успели да си намерят доставчик и са отишли на доставчик от последна инстанция, така че ограничаването на цената на доставчика от последна инстанция е насочено именно към тях. Разбира се, за този период, в който намаляваме цената на доставчика от последна инстанция, ние съвместно с Комисията за енергийно и водно регулиране ще предприемем масирана кампания, което не се е случило в гратисния период, който тези фирми имаха. Ще можем да им покажем, че трябва да си изберат доставчик, за да не се върнат отново и да останат на доставчик от последна инстанция и отново да плащат по-скъпи цени, отколкото са на свободния пазар.

Водещ: А тези 50 лв., които трябваше да дава държавата, за да компенсира високите цени на мегаватчас, те към кой сегмент от икономиката са ориентирани?

1 2 3