Министър Петкова: Позицията на българското правителство е ясна - не подкрепяме повишаване на амбициите от Парижкото споразумение по отношение на въглеродните емисии

Водещ: Министър Петкова, "Турски поток" ще мине вече, може би, през България. Всъщност след съобщението на "Газпром", правим запис непосредствено след като се публикува това съобщение. А вече ясна ли е перспективата кога "Турски поток", едната от тръбите, ще минава през България?

Теменужка Петкова: Ми както и Вие споменахте, преди броени минути "Газпром" пусна официално прессъобщение, от което става ясно, че компанията проявява интерес към възможността да участва и да резервира капацитет при изграждането на една нова инфраструктура, едно разширение на газопреносната инфраструктура на територията на България. Смятам, че това е един много сериозен знак, тъй като участието в т.нар. "Трета фаза" на пазарния тест, между другото само да поясним какво точно означава това, защото сигурно много хора се питат какво означава участие на "Газпром" в третата фаза на пазарния тест.

Европейските правила и регламенти предвиждат когато ще се изгражда нова инфраструктура в областта на природния газ винаги трябва да бъдат икономически обосновани и трябва да бъде гарантирана тяхната устойчивост и тяхната финансова стабилност. Поради тази причина европейските правила предвиждат да се провеждат пазарни тестове. За да се види дали е налице интерес от потенциални компании, които биха желали да транспортират природен газ, да доставят природен газ, да търгуват с природен газ, така че когато се върви в тази посока винаги трябва да се премине през тези пазарни тестове. До този момент "Булгартрансгаз" на базата на анализа на проектите, които се развиват около нас, на базата на интерконектора Гърция-България, на базата на "Турски поток", проведе две фази на пазарния тест, които бяха не обвързващи. Такива са правилата на европейските регламенти. И сега предстои да бъде даден старт началото на декември на трета, обвързваща фаза на пазарния тест, която ще даде ясен отговор по отношение на това кой би желал да реализира капацитет, за какъв период от време и съответно за какви количества. Така че това, което "Газпром Експорт" казва с това прессъобщение: "Да, ние проявяваме интерес, ще участваме в  тази трета фаза, която "Булгартрансгаз" ще обяви при условията, които "Булгартрансгаз" е решил да постави" означава, че потоците на "Булгартрансгаз" ще минават през територията на България.

Водещ: Някои експерти се опитват да противопоставят договорите, които имахме с "Газпром" до 2030г. и договора за втората тръба на "Турски поток". Сега, говори се за едни цифри след като прекратим договорите за 2030г., неустойката, която руснаците трябва да платят, е 1,7 млрд. долара. Освен това ако си стоим и просто седим на същото положение, което е в момента, някои експерти казват: "Получаваме 1,1 млрд. без да правим нищо, без да влагаме стотинка". От друга страна е това разширяване на газопреносната система, което ще ни струва 2,8 млрд. лева, нали така? От къде ще дойдат първо парите и приемате ли подобно противопоставяне между проект и проект?

Теменужка Петкова: Аз не смятам, че трябва да се прави такова противопоставяне. Трябва да се направи анализ и да се опитаме да гледаме малко стратегически напред в бъдещето. За тези експерти, които твърдят, че да, по-добре е да не правим нищо, по-добре е да се позовем на клаузи от договора, да искаме съответно едни приходи от транзит, които се дължат по договор, да постъпват без по нашата инфраструктура реално да преминава природен газ. Тогава възниква следния въпрос: Какво се случва след като изтекат тези 10 години? Какво се случва след 2030г.? Тоест тази инфраструктура ще остане на практика неизползваема. Тези хора, които работят в "Булгартрансгаз", какво точно ще правят, нали като няма да има потоци природен газ, които минават по тази инфраструктура? И всъщност възниква въпроса искаме ли България в дългосрочен аспект да бъде фактор на газовата карта на Европа и ако искаме това да бъде така, трябва задължително да се съобразим с променящата се динамична среда в областта на енергетиката и проектите в областта на природния газ, които се развиват около нас. Така че тук е въпрос на анализ и днес в стратегията, която актуализирахме, сме направили много ясен преглед по отношение на възможните варианти и на възможните сценарии, свързани с т.нар. "преструктуриране на историческия договор", който има "Булгартрансгаз" с "Газпром Експорт.

Водещ: Това ще означава ли, че ние ще преговорим още по-ниски цени, отколкото до сега сме плащали?

Теменужка Петкова: Това означава, че към такова преструктуриране ще се пристъпи единствено и само ако имаме гаранция, че "Газпром" ще резервира капацитет, и то за период не по-малко от 15-20 години за новата инфраструктура при условията,  които ние ще обявим. Само и единствено при тези условия това би могло да се случи.

Водещ: А новата инфраструктура е българска собственост?

Теменужка Петкова: Новата, разбира се…

Водещ: Само и единствено, 100%?

Теменужка Петкова: Новата инфраструктура е единствено и само българска собственост. Искам да отбележа и това, че …

Водещ: И от къде ще дойдат средствата да кажете.

Теменужка Петкова: …че всичко това, което евентуално ще се случи или поне всички така индикации показват, че това ще стане факт, ще се развие целия този проект  единствено и само съгласно правилата на Третия енергиен пакет и съобразно изискванията и регламентите на ЕС.

Водещ: От къде ще дойдат средствата? "Булгартрансгаз", но на кредит може би?

Теменужка Петкова: Средствата ще дойдат от "Булгартрансгаз" под формата на кредит, да. Сега, тепърва, разбира се, ако се върви в тази посока, съществуват възможности да се обмисли и варианта в рамките на самата обществена поръчка, която ще бъде по реда на Закона за обществените поръчки, открита, публична, да се поставят определени условия. И съответно възможност да търсим финансиране чрез банков заем.

Водещ: Но това не означава, че собствеността ще се апортира по някакъв начин за средствата, които ще бъдат получени?

Теменужка Петкова: Не, не. Собствеността остава единствено и само българска собственост.

Водещ: В рамките на какъв срок тази допълнителна газова инфраструктура ще се изгради?

Теменужка Петкова: Ами заявките, които "Газпром" прави до този момент, поне това, което четем, е, че от 1 януари 2020г. не възнамеряват да използват т.нар. "Трансбалкански маршрут", тъй като капацитетът, който към настоящия момент се ползва…

Водещ: Тоест близо една година.

Теменужка Петкова: Това означава, че да, има близо една година.

Водещ: Добре, Ерик Рубин обаче казва, че САЩ не искат европейските им партньори да бъдат зависими от Русия. Това разчитате ли го като знак, че Вашингтон не одобрява подобно развитие и подобно преминаване на "Турски поток" през България?

Теменужка Петкова: Българското правителство много ясно е заложило своите приоритети в енергетиката и първият и най-важен приоритет е свързан с това да диверсифицираме енергийните ресурси, които ползва България. Да направим диверсификация на източниците, на маршрутите за доставка на природен газ. Това е наш основен приоритет и в нашата управленска програма много ясно сме посочили как ще се случи това. Ние имаме ясна визия как ще стане това възможно. И това ще стане факт единствено и само чрез изграждане на липсващата инфраструктура. Това са междусистемните връзки на България със съседните на нас страни. Един изключително важен проект не само за България, а и за целия регион, това е интерконектора Гърция-България, който ще ни даде възможност за доставка на природен газ от друг различен източник, което е вече реална диверсификация. Знаете, че ние имаме вече един сключен договор със СОКАР за доставка на 1 млрд. кубични метра газ, което е 1/3 от потреблението на България на практика така ще бъде от различен източник на природен газ. И отделно от това смятаме, че много важен елемент за диверсификацията е участието на България в изграждането на "LNG терминал"-а на Александрополис.

1 2 3