Телефон +359 2 9263 152
Имейл e-energy@me.government.bg
Pin София, ул. „Триадица“ 8

Министър Николов: Предлагаме балансирани решения за защита от високите енергийни цени, които да са в интерес на всички

Водещ: Продължаваме темата за цената на тока и изобщо всичко, което се случва в сектор енергетика. Ще успее ли правителството да овладее тази криза? - мой гост е министърът на енергетиката Александър Николов. Здравейте. Вчера анонсирахте една, нарекохте я безпрецедентна, подкрепа за бизнеса в тази ситуация от 1,5 млрд. лева, само че индустрията отново остана недоволна, защото слагате таван на помощта. Как ще го коментирате?

Александър Николов: С оглед на ситуацията мисля, че всичко възможно, което може да се направи в разумни рамки, е взето вече като мярка. Съвсем нормално е да има по-високи очаквания от бизнеса, но мисля, че се постига нормален баланс. Комуникацията с бизнеса ще продължи тъй или иначе, за да можем да оптимизираме механизмите за подкрепа. За да се постигне оптимален ефект, има нужда от много повече данни, поне реално кой бизнес успява да се справи, кой и защо не успява да се справи, тъй като дори към днешна дата има бизнеси, които доста добре и дългосрочно са си планирали разходите, включително оперативните за електроенергия и други енергийни ресурси. Има и такива, които не са успели, независимо от мащаба си. Другото нещо, което със сигурност обсъждаме като средносрочна и дългосрочна мярка, е олекотяване на процедурите за създаване на мощности за собствено ползване, тоест по-бързо да успее да се олекоти системата и натискът върху бизнеса, като не говорим само за административна подкрепа, а говорим за целия мост, който е от инвеститор, който да помага на малки и средни бизнеси до реализация на самия проект, и реално драстично намаляване на тежестта на електроенергията като разход в бизнеса. Има много сериозен контекст и много сериозни данни отзад, цените на така наречената пикова мощност драстично се различават от непиковата. Същото важи и за цените на електроенергията по време на уикенд и неработни дни и така нататък. Тоест причината да има таван е много проста. Обсъждали сме доста с вицепремиера Асен Василев, че трябва да има прогнозируемост в бюджета от една гледна точка и друга гледна точка в крайна сметка - таванът подсигурява и елемент на заинтересованост и внимание от страна на самите бизнеси, които също следва да наблюдават цените, така че да подпомагат да не се стига до подобни пикове в България.

Водещ: Те цените се променят много всеки ден. Бележат някакви рекорди.

Александър Николов: Точно така, променят се доста бързо. Само в рамките на няколко дни се повишиха от 350 лв. на над 800 лв., тази сутрин са около 700. Другото важно нещо, което трябва да се каже, и това е пределно ясно на бизнеса, е че всъщност в България в момента в целия регион до Унгария и за всички съседни държави цената е относително еднаква и така ще бъде, тъй като сме част от единен пазар. Добрата новина е, че всъщност, колкото и да се говори, че системата в България е нестабилна от гледна точка на производството на електроенергия, това въобще не е така. Има 15% ръст в последната година на произведена електроенергия и реално в България консумацията е нараснала с около 4%, което е един доста добър показател за сравнение със средния ръст на брутния вътрешен продукт. От друга гледна точка фактът, че се повишава драстично износът, показва, че нашите мощности са по-ефективни от тези на съседните държави. Естествено, че, за да започне да се балансира по-добре системата, ще предприемем мерки, които са свързани с дългосрочното планиране, включително начина на планиране и разходване на средства за електропреносните мрежи. Безумно е това, че в момента те търгуват и купуват технологичните си разходи на пазара ден напред. Част от мерките на правителството са тези дефицити да се компенсират, което означава, че директно се подпомагат и бизнеса, и бита, тъй като към момента се сваля натискът за повишаване на цената за пренос на услуги. Така че всичко, което е възможно като инструменти, се обмисля, което, пак казвам, че не е финална мярка, ще продължим да говорим с абсолютно всички партньори, с бизнеса, със синдикатите с производствените дружества под шапката на Българския енергиен холдинг, така че да има максимално данни и всички възможни решения, които се взимат да са с максимална степен на ефективност.

Водещ: Този мораториум, който беше наложен за цената, която касае битовите потребители някак си не беше посрещнат еднакво, особено от експертите, които казват, че не беше най-доброто решение. Защо го наложихте? На 1 април ще се събудят ли потребителите с много по-високи цени?

Александър Николов: Не бих си позволил да коментирам действия на Народното събрание, тъй като има ясно разделение на властите. Вземат се решения според това как народните представители решат , че е най-правилно да се действа. Ние, като част от изпълнителната власт, сме длъжни да се съобразяваме с тези решения, да правим максимално най-доброто, за да се постигне най-добрият ефект за обществото.

Водещ: Разбирам това, но вашата парламентарна група подкрепи предложение, направено от ГЕРБ, и за мнозина анализатори възникна въпросът дали сега вие попаднахте в капан на опозицията?

Александър Николов: Също не мога да говоря от името на народни представители отново. С оглед на това, че в крайна сметка мораториумът дава въздух и възможност да се вземат определени решения и с оглед на това, че има определени факти и специфики и в текущия състав на КЕВР  относно изтекли мандати, и относно това, че в крайна сметка целият състав е избран от съвсем различна структура на Народното събрание, и относно в крайна сметка и това, че след встъпването си в длъжност правителството нямаше много време да прецени как е най-добре да се действа. Мисля, че не е чак толкова голям проблем и в същото време енергийната система сама по себе си е възможно най-дългосрочната част на планиране на елемент, който е икономически обоснован. Не говоря вече за здраве и така нататък, те са още по-дългосрочни, тоест всяко едно решение трябва да се гледа с перспектива от над 10 години. Вземаме прибързани решения за нещо, което, особено в отоплителен сезон и особено на фона на контекста, че в рамките на под шест месеца някои от енергийните ресурси, особено природният газ, се повиши над 700 процента, цените на електроенергия на свободен пазар в Европа се повишиха над два пъти и половина средно в цяла Европа, нали изисква малко по-детайлен анализ за това какво ще се случва в следващите шест месеца поне. Да не говорим, че трябва да се гледа в перспектива над една година със сигурност.

Водещ: Възползвам се от това, което казахте и за цената на газа. Компенсации за небитовите потребители има или ще има, обмисляте ли обаче компенсации за бизнеса и заради високите цени именно на природния газ? Знаем, че има предприятия, които използват именно това. Впрочем това беше и едно от предложенията, които чухме включително от БСП от Румен Овчаров в нашия ефир.

Александър Николов: Не. Не сме мислили подобно нещо, тъй като локалният бизнес, който използва природен газ да, изпитва натиск от цената, но тази цена е значително по-ниска от цените на съседни държави и реално от страните в Европа. Тоест, така или иначе, бизнесът сам по себе си има повишена конкурентоспособност спрямо сравними конкуренти в Европа от една гледна точка. От друга гледна точка ресурсът, който отделя Министерството на финансите директно е насочен към бита, по този начин ще се освободи и разполагаем доход и битът ще консумира повече стоки от бизнеса. Така че това, което сме мислили и обсъждали в Министерския съвет, е как да се намали тежестта възможно най-бързо и най-ефективно за гражданите, особено в по-засегнатите групи. Това индиректно ще подпомогне бизнеса, тъй като тези средства, които се отделят, те няма да останат в системата. Тоест - няма да замръзнат някъде в някакви спестявания или подобно. Те ще останат в обществото и ще дадат възможност за по-бърза и повишена консумация.

Водещ: Простичко казано, вие ще помогнете на "Топлофикация София" и на другите дружества, но не и на частните бизнеси и предприятия за газ?

Александър Николов: Няма да помогнем на дружествата, които са топлофикационни или консуматори на газ директно, а ще понижим техните разходи, за да може да се понижат сметките на битовите потребители.

Водещ: Това ли е отговорът на въпроса ще фалира ли "Топлофикация София" или не до края март, каквито прогнози имаше?

Александър Николов: "Топлофикация София" е тема, която е неглижирана в рамките на 10 години и повече. В момента сигналите и дискусиите, които имаме със Столична община са за това как това нещо да бъде моментално променено и как да се вземат възможно най- бързи мерки. Ако се гледа на чисто корпоративен принцип, може да се каже, че "Топлофикация София" към момента е близо до технически фалит. Това не означава, че дружеството ще спре да функционира и не означава, че софиянци ще имат затруднения с получаваната услуга, а означава само и единствено че е крайно време да се вземат мерки от всички възможни заинтересовани страни, включително от Българския енергиен холдинг с дружествата под неговата шапка, включително Столичната община като принципал. Това, което ще направим, е да останем, надявам се, в абсолютно продуктивна комуникация, така че дружеството да си стъпи на крака и начинът на функциониране да е далеч по-добър занапред.

Водещ: Няма да фалира и ще направите всичко възможно това да не се случи, така да ви разбирам?

Александър Николов:  Няма да има проблем за потребителите.

Водещ: Добре, нека тогава да поговорим и за другото предприятие, което фокусира вниманието и заради дълговете, които трупа през годините и сега дали пък тази висока цена на тока няма да подобри положението - ТЕЦ "Марица Изток 2" . Там какви са загубите, натрупани до момента?

Александър Николов:  По-скоро за ТЕЦ "Марица Изток 2" трябва да говорим във формат на натрупани дългове не толкова като текуща загуба. Естествено, тази година, поради контекста в пазара финансовите резултати ще са значително по-добри, към момента чисто техническото функциониране на предприятието е много добро и то значително подпомага системата, така че да няма допълнителен дефицит на електроенергия, съответно доста по-висока цена. Това не означава, че дългосрочно предприятието не следва също да оптимизира дейността си, особено на ниво някои разходни елементи, които, живот и здраве, се надяваме, когато кризата поотмине, да имаме възможност да влезем в повече детайли вътре, да ги изследваме и да се оптимизират разходите. Тъй като често пъти, когато говорим за допълнителни финансови цели пред ръководството, се спекулира за това, че това ще доведе до социален ефекти и освобождаване на хора. Това не е така. Всъщност, човешкият фактор в целия маришки басейн е значителен , но не е най-важният като разходен елемент.

Водещ: А кой е най-големият разходен елемент?

Александър Николов: Не искам да влизам в детайли текущо за това, тъй като искам да прегледам отново програмите, които бяха изготвени както за полугодието така и сега в края на годината. Това, което всъщност планираме да направим по-важно, е, че с екипа на Министерството на енергетиката ще подготвим одитни комитети, с които, заедно с колегите от БЕХ, ще прегледаме финансовите резултати в детайли. Когато сме готови с цялостната картина, ще я представим публично.

Водещ: Разходен елемент, и то голям, ли е футболният клуб "Берое"?

Александър Николов: На фона на цялото функциониране на ТЕЦ 2 и мащабите, с които работи, не е значителен, но е най-ирационалният и, доколкото вчера ме информираха, ръководството на БЕХ е гласувало единодушно решение това нещо да бъде прекратено. Не знам защо, когато говорим за система, която е с ефект от десетки милиарди върху цялото население, се обръща толкова сериозно внимание на нещо, което аз смятам, че е ясно откъде и защо се случва. В крайна сметка говорим за 5 милиона лева минимум годишно, които идват за сметка на дружество, което обслужва цялата енергийна система. Тоест, няма никаква логична причина, не мога да намеря директна връзка между футбол и енергетика, може и да бъркам някъде, не зная, но дори финансово дружество, което е с огромни дългове, да отделя някакъв формат на социална или спортна дейност, може да се случва само и единствено когато покаже достатъчно добро финансово здраве. Ако се подпомага какъвто и да е вид спорт, той не може да е за сметка на други. Тоест дори държавата или Българският футболен съюз да вземе решение определени дружества да дотират спортна дейност, то трябва да е за всички. Не може да е преференциално избрано, тъй като дори и при факта, че ТЕЦ "Марица-Изток 2" се намира в Старозагорска област, тя функционира за цялата енергийна система. Разходите, ако следва да бъдат покривани дългове от страна на БЕХ, са за сметка на цялото население.

Водещ: Провокирате ме да кажа тогава щом казвате, че старозагорци не трябва да са с някаква привилегия, техният футболен клуб, тогава старозагорци защо трябва през БЕХ да плащат дълговете на "Топлофикация София"?

Александър Николов: Старозагорци не плащат дълговете на "Топлофикация София".

Водещ: А кой поема дълговете на "Топлофикация София", и то - доста често? БЕХ.

Александър Николов: В момента е БЕХ, принципал е Столична община.

Водещ: Тоест, всички ние с нашите данъци, нали така? Не съпоставям "Топлофикация София" с "Берое", но, някак си, като се обърна така разговора - защо за едните има, а за другите не. Има прецедент.

Александър Николов: Има прецедент и той е функция от няколко години и знаем откъде тръгва този прецедент. И моето мнение е, че това нещо не е нормално.

Водещ: Между другото наши зрители, докато вие обяснявахте показаха колегите поста на кмета на Стара Загора Живко Тодоров, сега най-вероятно наистина и към общината ще се насочат въпросите. Какво има "за" и "против" това решение да се прекрати договора и собствеността на футболния клуб, но и той пита, и аз питам и вас - трябваше ли това решение да бъде взето от днес за днес буквално и не трябваше ли да се даде някакъв срок, защото в момента реално този футболен клуб няма как да оцелее без собственик. Той не се знае дали ще завърши изобщо шампионата.

Александър Николов: През месец май или юни, не мога да си спомня точно, тогава в ролята ми на заместник-министър, направихме много детайлен преглед на финансовото състояние на дружествата. Ако говорим от днес за утре, още тогава беше информирано ръководството на БЕХ  и индиректно ръководството на футболния клуб, че това нещо трябва да се планира.

Тогава това е комуникирано. Всеки един добросъвестен управител на каквото и да е търговско дружество, следва да предприеме нормални стъпки. Причината да не се предприемат тези стъпки е много тривиална и тя е, че откакто ТЕЦ-2 насилствено е принуден да спонсорира дейност, която е абсолютно неприсъща за него, това нещо се отлага заради "всенародната любов". Не очаквайте от текущата структура на правителството да не взема непопулярни решения, които обаче са в полза на цялото общество. Аз зададох много елементарен въпрос, на който търся отговор все още - ако това нещо се отлага, дори и виждаме и от кмета още четири-пет месеца, още една или две години или каквото и да е, какво ще се промени за клуба? Има ли добавена стойност за това нещо?

Водещ: Най-малкото ще се намери собственик или поне надеждата да се намери такъв, който да го издържа.

Александър Николов: Аз не претендирам да разбирам от спортна дейност, но фактът, че си говорим повече време за спорт, вместо за енергетика, е, меко казано, странен. Нека кажа така - клубът разполага с определени активи, които са футболистите, базата, която работи и така нататък. Ако е толкова ценен, нямаше да има проблем да има собственик, и да не забравяме нещо много важно. Всички големи клубове в България следва да бъдат управлявани нормално и за да се случва това нещо, тези изкуствени патерици, които се поставят от държавата, които ги видяхме във Варна Бургас, София, Бистрица и така нататък, трябва да изчезват максимално бързо.

Водещ: Опитвам се да гледам разумно и наистина се надявам да има едни нормални взаимоотношения във футбола със собственици и прочие, очакванията в този смисъл към министъра на спорта не са никак малко и сега може би и към него ще бъдат насочени някои въпроси, въпреки че футболният клуб сам със себе си трябва да се справи. Може би на местно ниво с местната администрация.  Последно изречение, господин министър. Законът за енергетиката и промените, които се предвиждат, първо с това ли ще се започне там с определени текстове, например за енергийно бедните, или с промяната в състава на КЕВР? Кое е по-важно?

Александър Николов: За промяна на състава на КЕВР, мисля, че отново това е отговорност и решение на народните представители, те следва също да мислят за това кое е най-полезно и как. Относно Закона за енергетиката, има текстове на определени елементи, които са сигурност имат нужда от поправка и промяна, за да може самата система да функционира с оглед на това как изглежда в момента пазарът.

Водещ: Иван Иванов трябва ли да остане председател на КЕВР?

Александър Николов: Който и да е председател на регулатора, който и човек да дойде, вярвам, че ще може да работим продуктивно на експертно ниво. Между другото, така е и в момента. Комуникацията не е нарушена по никакъв повод, няма конфликт между министерството и КЕВР, напротив, смятам, че може да се работи съвсем нормално.

Водещ: Енергийно бедните ще бъдат ли вече дефинирани в закона какви са и колко са?

Александър Николов: Трябва да бъдат дефинирани. Има нещо друго, което се пропуска, а е много важно. Дефиницията за енергийна бедност ще ни подпомогне в процеса на създаване на механизми за олекотяване тежестта към гражданите, но е изключително важна и дейността на Министерството на финансите, която се прави в момента за изсветляване на бизнеса, тъй като дефиниция на енергийна бедност трябва да обхване и хора, които по легален, полулегален и всякакъв начин имат разполагаем доход. Тоест, не следва хората, които са фактически в затруднено положение да не получават помощ за сметка на някой, който е успял да скрие нещо.

Водещ: Благодаря ви много, господин министър.

 

"Денят започва", БНТ

23.12.2021 г.