Министър Станков: Изключително важно е мощностите на ТЕЦ "КонтурГлобал" да бъдат запазени

Водещ:  Може ли след като загуби парите по Плана за възстановяване и устойчивост, страната ни да не получи и други европейски средства? Тези, които са предвидени по Социалния фонд за климата за борба с енергийната бедност. За тази опасност вчера алармираха 12 граждански организации. Фондът предвижда България да получи близо 2,5 милиарда евро за период от 2026 до 2032 година. Средствата, ако бъдат получени, трябва да бъдат насочени към най-уязвимите групи домакинства и микропредприятия, а именно състояние на енергийна или транспортна бедност. За това и разговора ни с енергийния министр Жечо Станков започва от предстоящата либерализация на тока за бита и как ще бъдат защитени хората. Разговора ще водим заедно с колегата Юлиана Корнажева, която е в студиото. Министр Станков е на телефона. Здравейте!

Министър: Здравейте!

Водещ: Здравейте, министър Станков! Нека да започнем с това. 1 юли е съвсем близо. Тогава вече трябва да започне преходния период към либерализацията на тока за бита. Същинската либерализация е от 1 януари следващата година. Това към сегашен момент. Работим с тази хипотеза, независимо от няколкото предложения за отлагане на излизането на свободния пазар на битовите потребители. Готова ли е страната ни?

Монистър:  Благодаря. Изключително актуален въпрос за всички български граждани. Знаете, че Министерството на енергетиката изпълнява законите на страната. Именно в Закона за енергетика е описан целият път, който трябва да изминем за пълната либерализация, както на едро, така и на дребно. По-пряко касае либерализацията на дребно българските жители. В тази връзка искам във вашия ефир да кажа, че хората трябва да бъдат спокойни от гледна точка на предпазния механизъм или компенсационния механизъм, който сме предвидили. Не само през първите 6 месеца на либерализацията и впоследствие при необходимост този механизъм да продължи да функционира, така че доматинствата по никакъв начин да не изпитат флуктуации на цените на тока на свободните пазари.

Водещ: Вашият предшественик, служебният министър Владимир Малинов, каза, че в бюджета за тази година са заложени над 400 милиона лева за подготовка на този преход към либерализация. Но това беше в един предишен бюджет. Какво е заложено в сегашния му вариант?

Министър: Ами, да ви кажа, аз винаги съм бил любител и по времето, откакто бе създаден Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, разбирайте по време на второто правителство на премиера Борисов, Фондът никога не е разчитал на средства от държавния бюджет и така е най-правилно. В тази връзка, средствата, които постъпват във Фонда са по няколко линии - на първо място приходите на производителите на електрическа енергия, квотите, които получаваме като безплатни такива на територията на страната, задължение към обществото, което към момента е 0% и не влияе на сметките за електроенергия и не на последно място, така да се каже, лимитите, над които дружествата внасят пари в Фонда. Разбирайте, примерно за ядрената енергия над 150 лева, приходът, който реализира ядрената ни централа в Козлодуй, тя го внася във Фонда. Към момента сме приели тези лимити за тримесечие, предвид факта и действащия бюджет. Аз съм на мнение, че ще намерим баланса, в който по никакъв начин да не продължим да взимаме средства от държавния бюджет, а чрез нормалните приходи, балансираните разходи във Фонда, да можем да покрием необходимите средства за компенсация. Още повече, че в началото и на следваща година вторият дългосрочен договор с Американската централа АЕС също изтича, което ще доведе до спестяване на още немалко средства във фонда, които могат да бъдат насочени към енергийно бедни.

Водещ: Господин министър, правилно ли разбирам, че вече в бюджета няма заложени средства за компенсация на битовите потребители, а ще се разчита на Фонда за сигурност на електроенергийната система?

Министър: Точно така. На Фонд „Сигурност на електроенергийната система“. Него го заварихме на дефицит още във първия си работен ден. Трябваше с госпожа Петкова, за което й благодаря, максимално бързо да подсигурим средства за компенсация на небитовите потребители. Естествено, при необходимост винаги бюджетът може да подпомогне този процес. За съжаление, назад в годините натрупаният излишък в рамките на близо милиард лева бе издет от фонда. Той в момента е изключително нужен, ако беше наличен. Но, пак казвам, аз съм на мнение, че чрез една балансирана политика с тези приходи, които в момента сме заложили, ще успеем да управляваме процеса така, че по никакъв начин либерализацията да не повлияе на сметките на домакинствата.

Водещ: Сега, сам казвате, че Фондът е на дефицит. От този фонд също така бяха давани пари за компенсация на бизнеса заради високите цени на тока. Тези компенсации, според предварителната заявка, трябва да приключат сега на 30 март, нали така?

Министър: Точно така.

Водещ: Какво правим от 1 април с компенсациите за бизнеса?

Министър:  До 31 март сме подсигурили достатъчно средства за бизнеса. В момента с нарочена заповед от моя страна съм създал работна група, в която участват колеги от Министерството на енергетиката и представители на бизнес-организациите. Още на първата среща им заявих, че целта е да разработим механизъм на автоматизация, а не на всеки 3, 6 или 12 месеца да сядаме и да се връщаме на масата, да търсим вариант за компенсация на бизнеса. И тук може би искам да се обърна към вашите слушатели идеята на тези компенсации, които насочваме към небитовите потребители, защото те не са само към бизнеса, те са към общините, те са към неправителствени организации, е да намалим ефекта и да дръпнем ръчната спирачка на инфлацията, за да може високите цени на електроенергията по никакъв начин да не стигат до трапезата на българските граждани. Имайте предвид, че високата цена на електроенергията нормално е всеки небитов потребител или бизнеса да я вкара в крайната стока и услуга. Именно поради тази причина сме разработали този механизъм, за да се компенсират небитовите потребители. Имайте предвид, че на първите разговори аз казах моето желание не само Фондът да предоставя средства на бизнеса, а когато цената падне под определен нива, бизнесът да внася средства във Фонда, за да може да има балансирана политика. Виждате, вече имаме почти на моменти нулеви цени, заради голямото количество енергия от възобновяемите източници в системата, така че това беше възприето на първо отчетене от колегите от бизнеса и съм сигурен, че ще направим един механизъм, който в дългосочен план ще бъде удобен за двете страни.

Водещ: Тоест не очаквате на 1 април те да бъдат под прозорците и в кабинета ви с искане за поредните компенсации?

Министър: В никакъв случай. Винаги съм бил диалогичен човек, проактивен. Точно в тази връзка, още в първите си дни като министър, поканих и бизнес-организациите и синдикатите във връзка с това да изчистим какви са най-важните и належащи неща, които могат да бъдат свършени. Аз първо искам да изразя и благодарността си към тях за конструктивния диалог. На второ място, виждайки прогнозите за цените на енергията за следващото три месечие, не се очаква те да надвишават сегашните прагове, така че не се очаква дори да има някакви сътресения. Ние дотогава със сигурност ще сме намерили правилния подход и механизъм за компенсации.

Водещ: Намирате ли правилния подход при изготвянето на новата или поправките в наредбата за топоснабдяване? И дали няма да се окаже, че вместо да изпишем вежди, сме изболи очи в момента, в който ние трябва да направим изравнителните сметки за парно. Това е най-критичният момент от целия процес на топоснабдяване -  изравнителната сметка. И докога ще трябва да бъдат изготвени тези изравнителни сметки и определени едни правила, които, освен да скарат съседите, нищо друго не правят?

1 2