Теменужка Петкова: "Бyлгаpгаз" подписва 199 споразумения с клиентите си за връщане на 210 млн. лв.

Водещ: Както знаете, правителството задължи "Булгаргаз" да възстанови над 201 млн. лв. на клиентите си – топлофикациите в страната. Те пък от своя страна ще трябва да върнат на своите клиенти надвзетите суми. Как ще става това – за това и още въпроси ще разговаряме сега с енергийния министър Теменужка Петкова. Добро утро.

Теменужка Петкова: Добро утро.

Водещ: Нека да започнем с този въпрос – как крайният потребител вкъщи, човекът, който си пуска парното и ползва тази услуга, ще усети това намаление? Имам предвид връщането на парите.

Теменужка Петкова: Първо, може би пак трябва да акцентираме върху това, че намалението на цената на природния газ, което успяхме да постигнем след няколкомесечни преговори с нашите партньори от "Газпром", е наистина безпрецедентно.  Всичко това, което ние направихме,  усилията които положихме в тази посока, са единствено и само насочени към това да се възползват от това намаление битовите потребители и българският бизнес. За да бъдем абсолютно сигурни и хората да бъдат сигурни в това как ще получат по възможно най-бързия начин този положителен ефект върху своята дейност и върху своите сметки по отношение на бита, ние разписахме в закона много ясни разпоредби как трябва да се случи това. Там са разпределени конкретните срокове. Първото и най-важно условия беше КЕВР да изготви 8 нови ценови решения, които представят цената на природния газ на база на предоговорените параметри между "Булгаргаз" и "Газпром". Тези 8 ценови решения вече са факт. Бяха предоставени на "Булгаргаз", а  те от своя страна направиха преизчисленията, подготвиха 199 споразумения, които в момента се подписват с клиентите на "Булгаргаз". Съгласно закона в 30-дневен срок топлофикационните дружества и газоразпределителните дружества ще трябва да направят своите преизчисления и да пренесат този положителен ефект върху своите клиенти.

Водещ: Как?

Теменужка Петкова: Това ще стане на база на сметките, които съответно всеки един клиент ще трябва да плати. Ако ние заплащаме своите сметки на реален отчет, тоест ежемесечно, с първата възможна фактура, която топлофикационните дружества ще издадат на своите клиенти, там ще бъде показан размерът на намалението. А за тези абонати, които отчитат и плащат своята енергия на годишна база, за тях това ще се случи с изравнителната сметка. В тези изравнителни сметки, в тези фактури, ще става ясно за какъв период от време се отнася съответното намаление, каква е стара цена, каква е новата цена и какъв е размерът на реалното намаление за всеки един клиент.

Водещ: А защо не дадохте възможност за избор – който иска да му се прихваща от сметката, който иска да му се дадат кеш парите?

Теменужка Петкова: С плащането на кеш, с връщането на пари, ние направихме анализ който показа, че, това ще отнеме изключително много време и ресурс. Ще затрудни и клиентите, ще затрудни и съответните топлофикационни дружества. Затова смятаме, че най-добрият вариант наистина е този с прихващането на сметките. В закона много ясно е определен и случаят, в който ще бъдат връщани кеш парите на съответните клиенти, които вече са загубили качеството си на клиенти на топлофикация "София". За тези абонати, тъй като става въпрос за период назад във времето, те също ще имат определено намаление, което трябва да получат. Но ако към настоящия момент те вече са загубили качеството си на клиенти на топлофикация "София", те ще могат да получат своето намалени в брой.

Водещ: Само за топлофикация "София" ли става въпрос?

Теменужка Петкова: Не, за всички топлофикационни и газоразпределителни дружества се отнасят тези разпоредби. Така че е предвидена и тази възможност. Но за всички останали клиенти на топлофикационните и газоразпределителните дружества наистина по-добрият, по-щадящият вариант и по-ефективният вариант е свързан с това да бъде показано това намаление. И съответно ако нашата сметка е 100 лв., а намалението е 80 лв., ние ще платим 20 лв. Това е.

Водещ: Питам ви, защото от вчера особено когато вече стана и фактът и в новините съобщихме тази новина, много хора казаха, това, което уточнихте, "аз вече не съм абонат на топлофикацията", или "продавам апартамент, искам да ми се върнат някакви пари". Затова ви питам, това са много частни случаи.

Теменужка Петкова: Точно така.

Водещ: Ако имаше такъв избор, може би редно.

Теменужка Петкова: Законът ясно е определил и тези случаи. Единственото условие, което законодателят поставя, е всички тези бивши клиенти на топлофикационните и газоразпределителните дружества да подадат съответното заявление, да посочат своя банкова сметка, за да могат компаниите да възстановят средствата.

Водещ: Знам, че някои топлофикации изобщо не са в добро финансово състояние. В момента това намаление и това връщане на средства към клиенти как ще им се отрази, връщането на клиентите, от друга страна? Правени ли са такива изчисления?

Теменужка Петкова: Цената на топлоснабдяването е регулирана. Това е изцяло в компетентността на КЕВР – да определи цената на топлинната енергия, на всяко едно топлофикационно дружество. При тази регулация, която се прави, КЕВР взима предвид всички факти, всички обстоятелства, всички параметри. В цената е включена и съответна норма на възвращаемост, която да гарантира нормалната работа на топлофикационните дружества. Така че не смятам, че биха настъпили някакви сътресения по отношение на финансовото състояние на топлофикационните дружества. Всичко това ще бъде отчетено от КЕВР.

Водещ: Нека за комисията малко да поговорим, защото имаше известно напрежение с едни техни изчисления и прогнози и какво ще се случи – ще се увеличава ли, няма ли да се увеличава топлинната енергия. Кой какво не разбра тогава и защо се стигна до това недоразумение, както беше определено?

Теменужка Петкова: Моят прочит на ситуацията е, че това беше чисто един комуникационен проблем. Колегите от КЕВР не успяха да комуникират бързо и адекватно това, което са направили като изчисления, не успяха да обяснят методиката, на база на която е определена прогнозната цена на топлинната енергия за следващия регулаторен период. Тогава пък се появиха някакви сравнения между цената на топлинната енергия за месец май и средната пазарна прогнозна цена, която КЕВР е определил за следващия регулаторен период, нещо, което е абсолютно несъпоставимо. Всички знаем, че не ползваме в момента парно и цената за май включва единствено и само топлата вода. Така че беше въпрос на грешна комуникация. И оттук тръгна цялото това неразбиране във връзка с тази цена.

Водещ: Но категорично тук не става дума за някакви прогнози, които могат да се случат според вас в следващия отоплителен сезон?

Теменужка Петкова: КЕВР в чиито компетентности са всички тези въпроси, много ясно заяви, както и нейният председател, че за следващия регулаторен период ще има намаление на цената на топлинната енергия с 14% спрямо настоящия регулаторен период. Така че няма основание българските граждани, българските потребители да се притесняват за това, че ще има покачване на цените на топлинната енергия с 22 %, така както беше артикулирано от някои среди.

Водещ: Но това отвори темата и за състава на комисията, която в момента е с изтекъл мандат. Какво ще се случи в близките седмици с тази комисия - нов членове, председател?

Теменужка Петкова: Както знаете, мандатът на комисията изтече на 2 април тази година. Изцяло в правомощията на Народното събрание е да продължи да стартира процедурата, свързана с нов състав на КЕВР. Така че, мисля, че колегите от парламента работят в тази посока и така както предвижда законът ще бъде определен нов състав на КЕВР.

1 2 3