Министър Петкова: Търг за "Белене" може да има до края на годината

- Г-жо Петкова, какво ще прави работната група, за която подписахте с шефа на "Газпром" Алексей Милер споразумение за проучване на възможностите за развитие на българската газопреносна мрежа?

- В рамките на икономическия форум в Санкт Петербург проведохме работна среща с г-н Алексей Милер. Обсъдихме двустранните отношения, знаете, че имаме договор за доставка на природен газ и договор за транзит на природен газ.

- Транзитният договор е до 2030 г., нали?

- Да, а за доставка е до 2022 г. На срещата запознах г-н Милер с концепцията за изграждане на газоразпределителния център "Балкан". Пътната карта, която подписахме, е необвързващ, работен документ. Тя предвижда създаването на работна група, която да обсъди възможностите за разширяване на газопреносната мрежа на България.

За да имаме газоразпределителен център, трябва да бъдат изпълнени няколко условия. Едното е инфраструктура, която да гарантира възможност за диверсификация на източниците и маршрутите за доставка на природен газ. Това е от основните акценти в програмата на правителството - изграждането на интерконекторните връзки със съседните ни страни.

България трябва да има адекватна инфрастуктура, да я модернизира и разширява, за да може да транзитира природен газ. Тогава ще имаме и възможност за изграждане на хъб. В рамките на работната група ще обсъдим именно такива възможности.

- Вече не се говори за тръба по дъното на Черно море до Варна?

- Тази тема не сме я обсъждали в рамките на работната среща. Според мен е рано да се каже дали изчезва тази опция, виждате колко са динамични проектите в сферата на природния газ. Важно е да следваме нашите национални интереси, както и приоритета си да диверсифицираме източниците и маршрутите за доставка на природен газ, като изградим липсващата инфраструктура. Втората ни цел е България да запази своето място на лидер в транзита на природен газ.

- Означава ли това да транзитираме руски газ от "Турски поток" към Европа?

- България има изградена инфраструктура за транзит на природен газ, която е много добре развита, страната ни е инвестирала през годините 5 млрд. лв., общата дължина на националната и транзитната ни мрежа е 2765 км. Трябва да направим така, че тя да се използва.

- Има ли опасност през 2019 г. тръбите да останат празни?

- Ако обединим усилията си и проведем правилно политиката си, това няма да се случи. Не бива да го допускаме. Това са приблизително 110 млн. долара на година приходи от транзит.

- Държавата навярно няма да се разори от липсата на тези милиони.

- България има стратегическо място на газовата карта на Европа, трябва да го запазим, за да гарантираме, че инфраструктурата ни няма да остане неизползвана. Всички действия, свързани с развитието на мрежата у нас, ще са по правилата на ЕС, при отчитане и на нашия национален интерес.

До две седмици "Булгартрансгаз" ще стартира обществена поръчка за предпроектно проучване за реализацията на газоразпределителен център на територията на България. В рамките му ще бъдат разгледани всички възможности за разширяване на газопреносната мрежа у нас.

- За газовата връзка с Гърция се говори от времето на кризата през зимата на 2009 г. и все не започва строителството. Има теории, че някой иска да загубим 1 млрд. куб. м газ от Азербайджан, за които имаме договор. Защо не започва строителството?

- Строителството ще започне. А защо не е започнало, е добър въпрос. През годините е имало огромно изоставане. В предишния управленски мандат за 2 г. успяхме да наваксаме

За да се случи интерконекторът с Гърция, трябваше да бъдат изпълнени няколко условия. Едното е да има окончателно инвестиционно решение, което прави проекта необратим, взехме го на 10 декември 2015 г. Второто е финансирането, на път сме да намерим възможност този проект да бъде финансиран и със средства от една от оперативните програми. Третото е успешното провеждане на пазарния тест, което вече е направено. Така че интерконекторът с Гърция ще бъде факт.

Нямат основание конспиративните теории, така ли?

Нямат. Газовата връзка с Гърция е приоритет на нашето правителство, както и на гръцките ни колеги. Предстои в началото на есента да стартираме обществената поръчка за избор на изпълнител и в първата половина на 2018 г. строителството трябва да започне. Интерконекторът България-Гърция ще бъде въведен в експлоатация през 2020 г. В предишния си мандат се справихме с още едно предизвикателство - газовата връзка с Румъния. Знаете през какви перипетии се премина, дали някой е искал да го няма, или други са били причините, можем само да гадаем. Фактите са такива - в предишния мандат на премиера Борисов тази връзка, първа за България, бе пусната.

- Имаше идея и за интерконектор с Турция?

- Работим и по него, предоставили сме предпроектното проучване на турските партньори от "Боташ". Очакваме техния отговор.

- Какво ще се случи с проекта АЕЦ "Белене", какви са вариантите за използване на вече платените реактори?

- Най-важната част от цялата история с проекта АЕЦ "Белене" вече се случи миналата година след решението на арбитража, който осъди НЕК да плати 1,176 млрд. лв. Успяхме да договорим с руските партньори да отпаднат лихвите, те се начисляваха от датата на излизане на решението до датата на плащането и бяха 167 000 евро на ден.

Платихме сумата по решението на арбитража, което нормализира отношенията ни с "Росатом". Те биха могли да участват в реализацията на проекта като строител. В момента разполагаме с оборудването, лицензирана площадка, проектът е нотифициран от ЕК. Част от оборудването пристигна, очакваме и останалата през септември.

Предстои още по-важното решение какво ще правим с оборудването, как ще се развие проектът. Ако си спомняте, проектът стартира през 2005 г. с анализ за изграждане на нова ядрена мощност, според който през 2010 г. в България ще има недостиг на еленергия, а в 2015 г. - едва ли не режим на тока. Това не се случи. Затова анализът, върху който би трябвало да стъпим, трябва да е много добре обоснован.

- Колко анализа ще трябват - има анализи на "Делойт", на HSBC?

- Доста са различни нещата сега, различна е обстановката. Ако щете от гледна точка на развитието с арбитража, с решенията с Парижкото споразумение (за повишените изисквания към емисиите от тецовете и опасността от затварянето им - б.а.). Те трябва да бъдат отчетени и това трябва да се случи в рамките на енергийната стратегия, която работим.

- Това не означава ли забавяне, тъй като до есента ще се чака анализът на БАН за необходимостта от нова ядрена мощност, а и за енергийната стратегия трябва време?

- Енергийната стратегия до 2030 г. с хоризонт до 2050 г. е дългосрочната визия за развитие на енергетиката. Най-вероятно няма да я чакаме, за да вземем решение за "Белене". Анализът на БАН трябва да е готов през септември и на тази база ще вземем решение.

Ще бъде обсъден с всички политически сили, ще искаме пълен консенсус, защото това е решение, което засяга поколения напред.

Смятаме, че е добре да се направи проектна компания, която да включва активите и пасивите на този проект. Тя да бъде приватизирана по реда на Закона за приватизация, да бъде обявен търг, за да проверим реално инвеститорския интерес и възможността този проект да се развие на пазарен принцип.

1 2 3 4