Министър Николов: Поне шест години ще са необходими, за да се върне инвестицията на "Булгартрансгаз" в "Балкански поток"
Водещ: В студиото е Александър Николов - министър на енергетиката. Добър вечер! Вярвате ли вие като член на правителството, че арестът на лидера на опозицията ще реши всички проблеми на правителството?
Александър Николов: Аз не мисля, че самото изказване само по себе си е валидно. Не може какъвто и да е арест да решава каквито и да е проблеми. Мисля, че във всяка една нормална държава арестът е функция от извършени действия и арестът не е присъда. Ако тук сме свикнали арестът да е присъда, това вече е проблем с миналото според мен.
Водещ: Вие видяхте ли достатъчно доказателства по случая?
Александър Николов: Аз не съм разследващ орган.
Водещ: Смятате ли, че някой от правителството ще даде малко повече информация за това защо и как се стигна до това?
Александър Николов: Доколкото днес по време на визитата ни на гръцката връзка близо до Стара Загора бяхме заедно с премиера, мисля, че беше казано достатъчно. Има свобода всички органи да се движат в рамките на закона и да изпълняват задълженията си, както мисля, че е нормално във всяка една държава. Нека все пак не забравяме, че това се случи не в толкова далечното минало в Австрия, Франция, в Румъния на два пъти, така че цялата тази драматизация и този патос бих се радвал ако беше валиден и преди 2 години, когато за разлика от вчера вечер имаше отлепена ретина, имаше влачене по земята, имаше година и половина скрити записи и така нататък. Защото за мен всеки един гражданин независимо от функцията си, администрацията, историята на първо място е български граждани. И всеки има право на свобода и мнение, и също ако трябва да се направи сравнение - разликата между отношението е, че доколкото днес видях нито един от изпълнителната власт или член на коалицията не си позволи обиди към протестиращите, които са за мен свободно протестиращи. Нека не забравяме с какви термини и описания бяха наричани хората, които протестираха преди 2 години. И с уважение към ефира няма да ги повтарям. Цялата им цветуща изразна форма - тип тулупи, тиня и т.н.
Водещ: Защото вижте от ГЕРБ казват, че това се прави, за да не се говори например за проблемите с газа. И понеже вие отговаряте за това, аз ще ви питам директно ще се повиши ли цената на газа с 60%, както поиска от Булгаргаз?
Александър Николов: Това е другият много интересен въпрос. Първо, Булгаргаз прави прогноза и прогнозно предложение на конкретна дата следвайки нормативна уредба.
Водещ: Тоест слага една летва висока?
Александър Николов: Не, не слага една летва висока, а се съобразява с всички договори дългосрочни с портфолиото, с което разполага, включително и Чирен. Има три основни механизми, които са включени в текущото портфолио на Булгаргаз. Първият е Газпромекспорт с най-голяма тежест поради това, че не се получават количествата от Азербайджан, вторият е договорът с Азербайджан и третият е Чирен. Много интересна е ситуацията с Газпромекспорт. И понеже за съжаление във формат на кризи имаме къса памет, нека припомня само едно нещо - има конкретен човек, който се похвали с промяната на формулата преди по-малко от две години, ако не ме лъже паметта, със сигурност беше 2020 година. Промяната в тогавашната формула до текущия момент за същото дружество коства 9 цифрена сума и тази 9 цифрена сума не започва с едно, не започва с две, не започва с три и не започва с четири. В пазарни измерения говорим обща щета за дружеството от над 500 милиона към момента.
Водещ: Тоест вие казвате ли сега, че има Балкански поток, че това е добре за България и за газа, който влиза в България или не е добре?
Александър Николов: Има разлика от Балкански поток като инфраструктура или както беше наричан турски, руски, разширение на газопреносната мрежа, търсиха му се много имена по ред причини и така нататък... и търговски договор за количества на природен газ. За инфраструктурата нещо интересно, което не съм го казвал досега, към ден днешен задълженията отворени на Булгартрансгаз, свързани с построяване на това трасе, към днешна дата при положение, че са предплатени капацитети за още една година и половина напред са милиард и триста милиона. За да бъдат изплатени, тоест поне да се възвърне инвестицията на Булгартрансгаз, ще отнеме поне още шест години. През тези шест години дружеството ще зависи от един единствен доставчик.
Водещ: Русия.
Александър Николов: Няма алтернативен доставчик и достъп на гориво по конкретното трасе, нещо повече, ако няма доставки, ако не се плащат капацитетите, което на текущата ситуация мисля, че е ясно дали съществува такъв риск, съответните корпоративни гаранции са издадени от собственика на тази фирма. Тоест ако конкретно юридическо лице реши да предприеме определени действия дали собственикът ще следва същата политика както конкретното юридическо лице? Дали това е реална гаранция? И в контекста на това, което се случва и в контекста и на зелената сделка и на зададени дългосрочни стратегически промени, свързани с декарбонизация и така нататък, очаквало ли се е след 2030 година консумацията на природен газ в целия регион в цяла Европа включая в България да расте или да намалява?
Водещ: Аз питам нещо кажете ми с да или не. Добре ли е сега когато има война, че това трасе го има, защото по него тече газ или не е добре?
Александър Николов: В контекста на война е добре, че го има това трасе.
Водещ: Тоест Борисов е направил добре че е направил този Балкански поток?
Александър Николов: Ако приемате, че Борисов е знаел, че ще има война, да.
Водещ: Но без война не става?
Александър Николов: Сега, България разполага с доста интересна инфраструктура и инфраструктурата на региона е доста интересна. Това което постига това трасе е следното - то заобикаля Украйна. Заобикаляйки Украйна това, което се случва е че приходите на конкретната държава я правят по-слаба, след това, това което се случва, че по трасето, което преминава няма каквато и да е алтернатива за България за друг доставчик на природен газ, освен Газпромекспорт. Следващото нещо, което прави - прави инвестиция от приблизително 3 милиарда всички обслужващи финансови и оперативни разходи, тези три милиарда са в полза на компанията, която пуска природния газ по конкретното трасе, не само за България, а за още няколко държави. И последното нещо, което прави този проект приет тогава от КЕВР с доста спорен финансов модел е, че отлага приходи, които са били гарантирани и подлага конкретната компания на брутална ликвидна криза.
Водещ: Добре. Вие знаели ли сте, че строителят на Балкански поток е оставил джипове за ползване на разни хора?
Александър Николов: Не.
Водещ: Тоест това, което излезе сега не сте го знаели?
Александър Николов: Не.
Водещ: Къде са тия джипове?
Александър Николов: Днес е изискана информация има изпратени официални писма от Булгартрансгаз към на Министерство на енергетиката и ще дадем подробности по тях.
Водещ: А господин Николов, само кратко ми отговорете защото в началото на годината Булгаргаз предложи, КЕВР прие по-висока цена на газа, която не беше толкова висока, колкото сега, защо тогава това беше скандално, а сега не е?