Министър Живков: За месец трябва да направим план за отказ от въглища

В енергетиката от няколко месеца бушува истинска буря. Първо — природният газ поскъпна над три пъти само в рамките на 2021 г., като основният скок беше именно през юли, август и септември. Второ — през тази година има рязко повишаване на цените на въглеродните емисии—от 30 до над 60 евро за тон. Това доведе до исторически рекорди в цената на тока из цяла Европа. На този фон от 1 юли всички фирми в България бяха задължени да започнат да се снабдяват с електроенергия по свободно договорени цени. Става дума за над 300 хил. фирми, повече от половината от които обаче поради липсата на информационна кампания не предприеха действия и не избраха доставчици, а оставиха да бъдат служебно снабдявани. Резултатът бяха изненадващите двойни и дори тройни августовски сметки за ток. Ситуацията през септември е дори още по-неприятна — електроенергията е средно с 10% по-скъпа спрямо предишния месец. В същото време няма действащ парламент, който евентуално да одобри схема за компенсиране на енергоемките предприятия, и това може да доведе до спиране на работата им и съкращения. При всички случаи високите енергийни цени ще доведат до повишаване на инфлацията.

За да коментира всичко това, "Капитал" се обърна към служебния министър на енергетиката Андрей Живков.

 

През последните дни Всички фирми получиха стряскащо високи сметки за ток - 8 някои случаи и над два пъти повече от миналогодишните за същия месец. Бизнес организациите от седмици говорят за критична ситуация с енергийните цени и настояват за спешни мерки. Какво точно се случва в сектора?

 

Сакралната дата за сегашната ситуация е 1 юли. Тогава всички небитови потребители излязоха на свободния пазар и бяха пряко изложени на риска от борсовите цени. Това е съществената разлика спрямо миналата

година, когато средният и малкият бизнес имаха регулирани цени на тока. Освен това обаче голяма част от компаниите не подписаха договори за снабдяване с електроенергия по свободно договорени цени, поради което бяха прехвърлени към т.нар. доставчик от последна инстанция (ДПИ), чиито тарифи са дори по-високи от борсовите. Тук обаче не искам да прехвърля вината върху компаниите, а ще кажа, че вероятно не е имало достатъчно добра информационна кампания за стъпките, които трябва да се предприемат, и рисковете, ако това не се случи. Защото тук не става дума само за ДПИ—в самите договори с доставчиците на електроенергия има редица условия и особености, за които трябва да се внимава. Например масова практика е целият пазарен риск да се прехвърля към потребителите, което не стимулира търговците да търсят по-евтина енергия.

Това са вътрешните фактори, които предизвикват сегашните сътресения. Има и изцяло външни причини, които повишават сметките за ток—от началото на август има съществен ръст на цените на електроенергията в цяла Европа. А това мултиплицира ефекта за българските потребители, които реално за първи път се сблъскват с енергийната борса.

 

И какво може да се направи в сегашната ситуация без работещ парламент?

 

За жалост в енергетиката рядко има решения, които да дадат бърз резултат. Още от август обсъждаме с бизнеса как да се тушират тези негативни ефекти. Има неща, които могат да се направят оперативно, но има и такива, които изискват промени в нормативната база. В момента преценяваме с КЕВР и бизнес организациите какво и как да направим. Оперативните мерки вече ги взехме—активирахме мощности и разпределихме ремонтите така, че да не се застъпват. Но не можем да спрем износа на ток, каквито призиви се чуха. Просто не сме в такава хипотеза—да има недостиг на мощности в страната и да е застрашен балансът. По-скоро ще се насочим към изчистване на правилата на борсата. Би могло да се сложи например таван на офертите "купувам", за да не се тръгва от твърде високи цени.

 

Да, но така някои купувачи могат да останат без енергия, ако офертата им е по-ниска от пазарните нива...

 

Има го и този момент. Но може да се мисли в тази посока. Друга мярка е лицензирането на търговците, така че да се избегне влизането на случайни фирми на пазара. Може да създадем клирингова къща, за която от години настояват търговците.

 

Сега обаче предстои единият блок на АЕЦ "Козлодуй" да излезе в планов ремонт и ще се създаде сериозен недостиг на ток на пазара. Какво ще предприемете, за да не се задълбочат проблемите?

 

Да, на 25 септември един от блоковете на АЕЦ-а излиза в ремонт за 40 дни. Но в същото време два блока на ТЕЦ "Марица-изток 2" излизат от ремонт. Има и капацитет при другите тецове, както и при ВЕЦ. Общо взето, това е, което можем да направим в тази ситуация.

 

Бизнесът обаче иска компенсации и дава пример с Испания и Гърция, където властите обявиха схеми за финансово подпомагане заради скъпия ток..

 

Това са краткосрочни мерки с моментален ефект. Но те са извън компетенциите на Министерството на енергетиката. Стои и въпросът дали въобще са от компетенциите на служебното правителство. Ще имаме среща с колегите от икономиката и финансите, за да преценим какво може да се направи и има ли други мерки, които може да предложим.

 

В предишни години със съдействието на правителството се правеха едни, меко казано, нагласени търгове на борсата, с които сравнително по-евтина енергия от АЕЦ "Козлодуй" стигаше до определени консуматори. Вие обсъждате ли такава възможност, колкото и спорна да е тя?

 

Така зададен въпросът, е очевиден и отговорът. Всичко, което е непазарно, не трябва да се случва. По какъв критерий ще решите кой да получи по-евтина енергия? Нашата цел е друга—да изцедим всички легални възможности в системата, за да балансираме ситуацията. Прогнозите са, че ще има успокоение на цените едва през второто тримесечие на 2022 г.

Но тук трябва да кажем, че в България няма недостиг на електроенергия. Изнасяме почти една трета от тока, който произвеждаме.

 

С други думи, произведеният от допълнителното натоварване на ТЕЦ "Марица-изток 2" ток се изнася навън...

 

Образно казано, да, но самият ефект върху цените се вижда тук—след активирането на мощностите България слезе от челните места в Европа по цени и в момента те са едни от най-ниските.

 

1 2 3