Телефон +359 2 9263 152
Имейл e-energy@me.government.bg
Pin София, ул. „Триадица“ 8

Теменужка Петкова: Енергийните проекти ще се реализират само след като е доказана икономическата им ефективност

Водеща: Вие слушате "На шестия ден"– седмичното обзорно предаване на радио К2 днес, в събота – 22 ноември 2014 г. Аз съм Илиана Беновска. Голямата тема, която ще разискваме за пореден път днес е – кой и на какво основание иска и може да управлява България. С нея казвам добър ден и на министъра на енергетиката, г-жа Теменужка Петкова. Добър ден!

Теменужка Петкова: Добър ден!

Водеща: Госпожо Петкова, Вие сте министър малко повече от две седмици. С каква експертиза дойдохте Вие в това министерство и какъв анализ направихте за състоянието на системата?

Теменужка Петкова: Енергетиката отдавна е във фокуса на общественото внимание и едва ли ще Ви изненадам като кажа, че това, което всъщност видях и виждам през първите дни на мандата на правителството съвсем не ме прави оптимист. Искам да отбележа това, че колапсът в системата е достигнал такива размери, че вече е невъзможно да отлагаме решенията за стабилизация. Мерките трябва и ще бъдат адекватни и навременни. Знаете, че дефицитът в НЕК, който е достигнал вече близо 3 млрд. лв., половината от които са натрупани по проектите за АЕЦ "Белене" и "Цанков камък". Този дефицит води до невъзможност НЕК да се разплаща изцяло с контрагентите си. Това образно казано води до завличане на множество предприятия и дори цели подотрасли. Такъв е случаят с топлофикациите и въгледобивните дружества, които на практика не получават редовно свеж финансов ресурс. Това пък не им позволява те да се разплащат със своите работници. Виждате как в следствие на решения в сектора, които са взимани години наред под политически натиск нещата на практика са докарани до абсурдна ситуация. А що се отнася до моята експертиза, с която аз идвам в сектор Енергетика, тя е свързана с финансовия контрол на публичните финанси. Целият ми професионален опит е натрупан и преминал до сега в Министерство на финансите, в областта на държавния финансов контрол, работила съм единствено и само в тази област, имала съм възможност да проверявам енергетиката, да анализирам процесите, които са се случвали в нея. Ето защо смятам, че една от първите крачки, които трябва да бъде предприета и аз съм убедена, че това трябва и ще бъде така и правителството има тази воля е да се направи наистина ревизия в енергетиката, за да видим къде са пробойните в тази система.

Водеща: Като говорите за ревизия, госпожо министър, Вие станахте силно известна като извадихте пред обществото финансовите пробойни, свързани с проекта АЕЦ "Белене". Един от бившите енергийни министри и хора, силни в енергетиката – Румен Овчаров определи Вашето назначение като възнаграждение за слугинажа и даже оспори, че резултати от предишни нарушения, които сте извадили не са постигнати. Но в крайна сметка "Белене"ли е причината, довела енергетиката до колапс, или можете да направите една по-сложна координатна система?

Теменужка Петкова: Първо може би трябва да кажа това, че не съм изненадана от реакцията на г-н Овчаров. С него водим дебат още от времето, в което в парламента имаше образувана комисия, свързана с разследването на всички факти и обстоятелства по повод проекта АЕЦ "Белене". Във връзка с този проект трябва да кажа, че органите на Агенцията за държавна финансова инспекция установиха едни изключително тежки нарушения на законодателството в областта на обществените поръчки. Проверките, които са свързани с проекта АЕЦ "Белене"не са от вчера или от днес. Първите финансови инспекции започнаха още през 2009 г.- те са няколко и основно са възложени от органите на прокуратурата. В рамките на тези проверки сме проверявали последователно както проведената обществена поръчка, с цел избор на изпълнител за реализиране на проекта АЕЦ "Белене", където установихме изключително тежки нарушения на законодателството в областта на обществените поръчки. Там всъщност установихме, че не е налице и договор, сключен след проведената обществена поръчка. Има сключено едно споразумение, в рамките на което страните се договарят, че ще продължат да водят преговори и някога ще бъде сключен договор. Втората проверка е свързана с т.нар. старо оборудване – изкупуването на старото оборудване във връзка с АЕЦ "Белене". Там се натъкнахме на това, че всъщност това старо оборудване е продадено на руската страна обратно за жълти стотинки. Всичко това е описано в нашите доклади, в констатациите, а не само, че е написано, а и е доказано. Другата много съществена проверка по повод проекта АЕЦ "Белене"беше свързана с отпуснатия т.нар. мостов кредит за АЕЦ "Белене". Какво установихме там – установихме, че има проведена една обществена поръчка за избор на банка, която да осигури т.нар. мостово финансиране за проекта АЕЦ "Белене". Проведена е такава поръчка, избрана е една определена банка, след разбира се редица нарушения на законодателството в областта на обществените поръчки, но тук по-страшното беше това, че след като е избрана тази банка е сключен договор за кредит, в който не става и дума за осигуряване на мостово финансиране на проекта АЕЦ "Белене". Само да отбележа, че кредитът е за 0,5 млрд. лв. Променено е предназначението на кредита и в договора е записано, че този кредит ще се използва за оборотни средства на НЕК. Така че всичките тези констатации на Държавната финансова инспекция са безспорни, те са доказани, изпратени са на прокуратурата и аз лично нямам никакви основания да се притеснявам и да влизам в обяснителен режим с г-н Овчаров. Ние сме си свършили работата, от тук нататък компетентните органи ще се произнесат.

Водеща: Благодаря Ви за това уточнение, важно е полемиката наистина да не се води през медиите, но така се получава в някои от случаите, но проекта АЕЦ "Белене"виси със страшна сила, ако мога така да се изразя – картина от много години. Какво се случва със заведеното през юни 2013 г. арбитражно дело от руската компания "Атомстройекспорт"срещу НЕК. Беше на стойност 870 млн. евро за поръчан, произведен, но неплатен реактор за АЕЦ "Белене". Анализатори сочат обаче, че сумата е нараснала до 1,4 млрд. евро и имате едно ответно дело за 62 млн. евро?

Теменужка Петкова: Да, така е, арбитражното дело върви, в процес е, знаете там имаме осигурена защита. Смятам, че нашата защита си върши добре работата, да се надяваме, че всичко ще приключи успешно за българската страна.

Водеща: Сигурно ли е? По-скоро не.

Теменужка Петкова: Много ми се иска да вярвам, че ще бъде така.

Водеща: Добре, нека така да мислим, но в крайна сметка, кратък въпрос – ще бъде ли построена АЕЦ "Белене" и има ли нужда България от АЕЦ "Белене"? Самият министър-председател знаете в предишния си мандат на няколко пъти сменяше своята позиция в зависимост от икономическите параметри на строителството.

Теменужка Петкова: След всичко това, което сега споменах във връзка с резултатите от проверките по повод този проект в рамките своята компетентност като контролен орган до сега мога да кажа, че за мен този проект с тези параметри е много опорочен и той би следвало и няма как да бъде реализиран в този вариант.

Водеща: В този вариант, а в какъв друг?

Теменужка Петкова: Смятам, че в рамките на тези параметри този проект не може да бъде реализиран. Силно опорочен, един много сериозен финансов ресурс е отишъл там и насреща няма нищо.

Водеща: Прехвърляме се на следващия проект – 7-ми блок на АЕЦ "Козлодуй". Знаете, че правителството Орешарски от части падна и затова, че без разрешителна санкция на Народното събрание енергийният министър Драгомир Стойнев сключи споразумение с посредника "Уестингхаус" между България и "Тошиба", за да бъде построен 7-ми реактор в АЕЦ "Козлодуй". Какво се случва?

Теменужка Петкова: Знаете ли, тук може би трябва да направим един паралел с това, което вече споменах по повод споразумението за АЕЦ "Белене". Аз намирам една много тясна връзка между това, което се е случило през 2006 г. със споразумението за АЕЦ "Белене" и това, което сега виждаме със споразумението за "Уестингхаус".

Водеща: Да Ви подскажа ли каква е връзката – тя е социалистическа.

Теменужка Петкова: Това са фактите – някой сключва едно споразумение, след което отговорността трябва да я носи някой друг и на практика целият български народ трябва да понася негативи…

Водеща: И финансовата тежест.

Теменужка Петкова: И финансовата тежест, разбира се, да.

Водеща: Какво ще правим с АЕЦ "Козлодуй"?

Теменужка Петкова: Ето защо смятам, че по отношение на това споразумение трябва да се направи един много сериозен преглед. Трябва да се види икономическата ефективност от подобен един проект. Трябва да видим имаме ли потребност от това и на каква цена разбира се. Така че предстои много сериозен анализ в тази връзка на целия финансов модел на този проект. Аз смятам, че енергетиката е достигнала толкова сериозен колапс, че ние не можем да си позволим и не трябва да си позволяваме реализирането на проекти на всяка цена. Те трябва да бъдат реализирани само след като е доказана икономическата им ефективност.

Водеща: Вие сте опитна, г-жо министър Петкова, в изваждане на нелицеприятните факти. Има ли според Вас, успяхте ли да погледнете основание за търсене на наказателна отговорност за сключването на споразумението с посредника на "Тошиба"– "Уестингхаус" от страна на Драгомир Стойнев.

Теменужка Петкова: В момента правим преглед на това споразумение, така че още е рано да говорим за някаква отговорност.

Водеща: Кога ще излезете с някакъв резултат? Извинявайте, но всички правителства правят прегледи на това споразумение и не се стига до нищо конкретно.

Теменужка Петкова: Ами ние, както сама казахте само от две седмици съм в това министерство, така че ми е необходимо време. Тук става въпрос за едно голямо споразумение. Трябва да анализираме всичко.  Аз съм човек, който е свикнал да говори след като е видял абсолютно всичко е сигурен в това, което казва.

Водеща: Добре, не можете да посочите срок и това е разбираемо.

Теменужка Петкова: Трудно ми е на този етап.

Водеща: Чака ли ни газова криза? Непрекъснато този въпрос се подмята в публичното пространство в началото на всички зими.

Теменужка Петкова: Бих искала да успокоя Вашите слушатели, че към този момент т.нар. проблем с газовата криза е под контрол. Първо може би трябва да кажа това, че в Министерство на енергетиката е създаден кризисен щаб. Този кризисен щаб следи ситуацията от близо и ежедневно. Освен това нека да припомня и това, че в края на 31 октомври приключиха преговорите между Русия, Украйна и ЕК, които приключиха успешно. Това разбира се ни дава основание да посрещнем зимата с по-голяма доза увереност. Тук обаче искам да отбележа и нещо, което смятам, че е важно – работи се и за разширяване на капацитета на газохранилището в Чирен. Този проект е обявен за проект от общ интерес, съгласно един от регламентите на ЕС. Това означава, че той е важен не само за нас като държава, но и за цялата Централна и Източна Европа. Може би е важно за Вашите слушатели да кажа и това, че след завършването му се предвижда увеличаване на обема на работен газ до 1 млрд. куб. м. и увеличаване дебита на добив и налягане на хранилището до между 8 и 10 млн. куб. м. на ден. Това сами разбирате, че ще ни осигури една по-голяма гъвкавост на газопреносната система, както и гарантиране на сигурността на доставките в Централна и Източна Европа.

Водеща: Като говорим за газ – Какво се случва с "Южен поток"? Модерната тема за диверсификацията на енергоизточниците. Но това е един проект, който също е твърде опорочен вече в очите на обществото.

Теменужка Петкова: По отношение на "Южен поток" знаете, че има стартирана процедура от страна на ЕК. В рамките на тази процедура ЕК проверява действията на българската страна, свързана с избора на изпълнител и това спазено ли е европейското законодателство. Нека да изчакаме процедурата, във връзка с прегледа на действията от страна на българската страна и тогава да видим каква ще бъде позицията на ЕК, изразена със становище по повод законосъобразността на избора на изпълнител.

Водеща: Известен ли Ви е някакъв срок във връзка с тази оценка – експертиза на ЕК?

Теменужка Петкова: Няма конкретен срок. Дано нещата да получат развитие по-скоро.

Водеща: Цената на тока – чака ли ни ново увеличение?

Теменужка Петкова: По повод цената на тока компетентният орган е ДКЕВР. Тя е органът, който трябва да се произнесе по отношение на това каква трябва да бъде цената на тока. И аз смятам, че изпълнителната власт трябва да бъде далече от това какви решения ще взема регулатора по отношение цената на тока.

Водеща: Става дума за разчети по-скоро, отколкото за намеса в правомощията, нали?

Теменужка Петкова: Да, разчетите на практика ги прави регулаторът. Вие знаете, че той има възможност да осъществява регулаторен одит. В рамките на този одит регулаторът получава информация по отношение на разчетите на предприятията, които формират микса на практика на цената. Така че всичко по отношение на цената на тока е в ръцете на регулатора.

Водеща: Шистовият газ. Ще бъде ли премахнато ембаргото върху проучванията и добива на шистов газ на територията на България?

Теменужка Петкова: Знаете, че мораториума върху шистовия газ категорично ще остане.

Водеща: Кратко и ясно. Един от приоритетите на предизборната кампания на ГЕРБ беше декларираната готовност за енергийна ефективност. За това да бъдат инвестирани милиарди в обновяване на жилищните и обществените сгради, така че да се пести енергия, както например, добре ни е известен примера с Германия. Какво се случва там?

Теменужка Петкова: Да, това впрочем също е една от посоките за намаляване на енергийната зависимост на страната. Защото по-малкото харчене на енергия означава повече независимост. От друга страна говорим и за повишаване на жизнения стандарт. Как ще стане това – ами като се разкриват нови работни места в строителния сектор за саниране на сградите. И като се спестява съответно електроенергия. По този начин повече средства ще остават в населението и те естествено ще отиват за потребление. Това пък ще завърти образно казано оборотите в икономиката и ще повлияят положително върху икономическия растеж. Виждате как нещата са свързани и една такава мярка може да повлияе положително на много неща. Затова амбициозната ни програма за енергийна ефективност предвижда до две години да бъдат обхванати 50% от многофамилните жилищни сгради. Паралелно с това ще вървим и към мерки за намаляване на енергийната бедност. И сериозно увеличаване на броя на българските домакинства, които да имат възможност да получават енергийни помощи. Така че тази програма наистина би било чудесно и ние ще се стремим към това тя да се реализира.

Водеща: Но знаете, че предстои да се приема Бюджет 2015. Колко средства биха могли да бъдат ангажирани, след като и европрограмите вчера министър-председателя за пореден път заяви, че са в замразено състояние. Не, че това не е известно за цяла Европа. Знаете, че Европейският съвет не можа да приеме своя бюджет за 2015 и до 17 декември ако не го направи ще пострадат новите и бедните държави в Европа.

Теменужка Петкова: Да, така е. ситуацията с публичните финанси наистина е много тежка. Аз се надявам и вярвам в професионализма на колегите в Министерство на финансите, на министър Горанов. Много се надявам, че в рамките на Бюджет 2015 г. ще бъдат заделени средства, свързани с енергийната ефективност, въпреки тежкото финансово състояние, в което се намират публичните финанси на страната.

Водеща: Накрая за финал – кога ще дадете пресконференция?

Теменужка Петкова: Ами в най-скоро време. Просто трябва още малко време, за да набележим основните проблеми и да има какво да кажем на обществото.

Водеща: Много Ви благодаря за този разговор…

Теменужка Петкова: И аз Ви благодаря.