Междусистемната газова връзка България – Сърбия е готова за въвеждане в експлоатация от българска страна

свали снимката

Министър-председателят Николай Денков, министърът на енергетиката Румен Радев и изпълнителният директор на Булгартрансгаз Владимир Малинов се запознаха на място с новоизградените съоръжения

Междусистемната газова връзка България – Сърбия е готова за въвеждане в експлоатация от българска страна. Това стана ясно след инспекцията на съоръженията на газоизмервателна станция „Калотина“ от страна на министър-председателя Николай Денков, министъра на енергетиката Румен Радев и изпълнителния директор на „Булгартрансгаз“ Владимир Малинов.
Министър-председателят Николай Денков коментира, че газовата връзка ще даде възможност на страната ни да получава природен газ и от Западна Европа, да диверсифицира допълнително източниците си, както и да получи силни преговорни позиции. Той допълни, че благодарение на новото съоръжение българските градове Сливница и Драгоман могат да бъдат газифицирани.
Министър-председателят каза още, че с проектите, подкрепени от Европейската комисия, България в момента е много по-добре свързана в сравнение с предишните години и посочи, че благодарение на интерконектора с Гърция, както и на газовата връзка със Сърбия, страната ни вече може да получава газ от няколко посоки.  

Владимир Малинов, изпълнителен директор на „Булгартрансгаз“ ЕАД, подчерта важността на проекта в контекста на диверсификацията на доставките. Той допълни, че не на последно място тази газова връзка дава достъп на България до терминали за втечнен природен газ в Хърватска и до най-големия ликвиден пазар за природен газ в нашия регион, а именно Австрия.
Изпълнителният директор на държавната компания заяви в отговор на журналистически въпрос, че всяко резервиране на капацитет носи приход за „Булгартрансгаз“, проектът е икономически целесъобразен и ще донесе необходимите ползи за компанията. Той допълни, че над 40% от капацитета от януари вече е резервиран.

В изказването си пред медиите министърът на енергетиката Румен Радев подчерта, че когато говорим за диверсификация, така изглежда тя в реален контекст – тези съоръжения, вече изградени и функциониращи, за което трябва да се отдаде заслуженото и на строителите, изпълнили проекта. 
Той подчерта, че изградената газова връзка води до редица позитиви и трябва да се разглежда в рамките на целия интегритет в инфраструктурата. Министърът подчерта, че удвояваме капацитета на газохранилището в Чирен, а ползвателите на газовата връзка имат възможност да резервират и капацитет за съхранение у нас. Той наблегна и на българското участие в терминала за втечнен газ в Александруполис, откъдето сръбската страна може да закупува втечнен природен газ. Този газ може да се пренася през изграденото ново съоръжение, което води до допълнителни приходи за България.

Министър Радев каза още, че в по-дълъг хоризонт трябва да имаме предвид, че регионът на Балканите тепърва ще се развива: „Косово, Черна Гора, Албания - това са държави, в които няма газоснабдяване, защото нямат достъп до природен газ. Ето в какво направление ще се развива в регионален план тази газова връзка“.

В отговор на журналистически въпроси министър Радев подчерта, че най-вероятно държавната компания „Булгаргаз“ ще има интерес да купува през тази връзка. Той напомни, че „Булгаргаз“ наскоро подписа споразумение за потенциални съвместни покупки на втечнен природен газ с неруски произход с унгарската газова компания и допълни, че подобно споразумение може да се подпише и между газовите компании на България и Сърбия.

По въпроса за пускането в експлоатация на терминала за втечнен природен газ в Александруполис, министър Радев коментира, че има много допълнителни дейности по свързването му с останалата част от газовата инфраструктура и той не е допускал, че терминалът ще може да се ползва в най-ключовите за доставките зимни месеци.
Владимир Малинов допълни, че самият кораб, който ще изпълнява функцията на терминал, ще пристигне в Александруполис на 17-и декември, а през януари ще започне реалният процес по въвеждане в експлоатация с изпитание на цялата система. Той посочи, че 1-и март е реалистична дата за въвеждане в експлоатация.

отпечатай тази страница